صفحه نخست / تالیفات / فقهی / توضیح المسائل

غسلهاي مستحبّ‏


مسئله 671 - غسلهاي مستحبّ در شرع مقدّس اسلام بسيار است و از آن جمله است:
1- غسل جمعه: كه تأكيد بسيار شده، تا آنجا كه برخي فقها قائل بوجوب آن شده‏اند و وقت آن از اذان صبح است تا ظهر، و بهتر است نزديك ظهر بجا آورده شود، و اگر تا ظهر انجام ندهد، بهتر است كه بدون نيّت اداء و قضا،تا غروب جمعه بجا آورد، و اگر در روز جمعه غسل نكند، مستحبّ است از صبح شنبه تا غروب قضاي آنرا بجا آورد، و كسي كه مي‏ترسد در روز جمعه آب پيدا نكند، مي‏تواند روز پنجشنبه غسل كند و يا در شب جمعه رجاءا غسل را انجام دهد. و مستحبّ است در موقع غسل جمعه بگويد: اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له و ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل علي محمد و آل محمد و اجعلني من التوابين و اجعلني من المتطهرين.
2- غسل شب اوّل ماه رمضان و تمام شبهاي طاق، مثل شب سوّم و پنجم و هفتم، ولي از شب بيست و يكم مستحبّ است همه شب غسل كند، و براي غسل شب اوّل و پانزدهم و هفدهم و نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوّم و بيست و پنجم و بيست و هفتم و بيست و نهم، بيشتر سفارش شده است، و وقت غسل شبهاي ماه رمضان، تمام شب است و بهتر است مقارن غروب بجا آورده شود، ولي از شب بيست و يكم تا آخر ماه بهتر است غسل را بين نماز مغرب و عشاء بجا آورد، و نيز مستحبّ است در شب بيست و سوّم غير از غسل اوّل شب، يك غسل هم در آخر شب انجام دهد.
3- غسل روز عيد فطر و عيد قربان، و وقت آن از اذان صبح است تا ظهر، و چون احتمال مي‏رود كه وقت آن تا غروب باشد، اگر تا ظهر انجام نداد، بعد از ظهر آنرا بجا آورد، و احتياط آن است كه بقصد رجاء باشد.
4- غسل شب عيد فطر، و وقت آن از اوّل مغرب است تا اذان صبح، و بهتر است در اوّل شب بجا آورده شود.
5- غسل روز هشتم و نهم ذيحجّه، و در روز نهم بهتر است آن را نزديك ظهر بجا آورد.
6- غسل روز اوّل و پانزدهم و بيست و هفتم و آخر ماه رجب.
7- غسل روز عيد غدير، و بهتر است پيش از ظهر آن را انجام دهند.
8- غسل روز بيست و چهارم ذيحَجّه.
9- غسل روز عيد نوروز و پانزدهم شعبان و نهم و هفدهم ربيع الاوّل و روز بيست و پنجم ذيقعده.
10- غسل دادن بچه‏اي كه تازه بدنيا آمده، و وقت آن بعد از تولّد است تا دو سه روز كه بگويند تازه بدنيا آمده و اگر تأخير شد، رجاً غسل بدهند.
11- غسل زني كه براي غير شوهرش بوي خوش استعمال كرده است كه در حقيقت يك نوع غسل توبه مي باشد و همينطور شماره 12 .
12- غسل كسي كه در حال مستي خوابيده است.
13- غسل كسي كه جائي از بدنش را به بدن ميّتي كه غسل داده‏اند رسانده است.
14- غسل كسي كه در موقع گرفتن خورشيد و ماه، نماز آيات را عمدا نخوانده، در صورتي كه تمام ماه و خورشيد گرفته باشد، بلكه احتياط ترك نكردن اين غسل است. چنانكه احتياط آن است كه بقصد مافي‏الذّمه بجا آورد، اعمّ از جهت تأخير نماز يا از جهت بجاآوردن قضاءِ نماز.
15- غسل كسي كه براي تماشاي مجرم دار آويخته، رفته و آن را ديده باشد، ولي اگر اتّفاقا يا از روي ناچاري نگاهش بيفتد، يا مثلا براي شهادت دادن رفته باشد، غسل مستحبّ نيست.

مسئله 672 - پيش از داخل شدن در حرم مكّه، شهر مكّه، مسجد الحرام، خانه كعبه، حرم مدينه، شهر مدينه، مسجد پيغمبر صلّي اللّه عليه و آله و حرم ائمه عليهم السّلام، مستحبّ است انسان غسل كند، و اگر در يك روز چند مرتبه مشرّف شود، يك غسل كافي است، و كسي كه مي‏خواهد در يك روز داخل حرم مكّه و مسجد الحرام و خانه كعبه شود، اگر به نيّت همه يك غسل كند كافي است، و همينطور اگر در يك روز بخواهد داخل حرم مدينه و شهر مدينه و مسجد پيغمبر صلي الله عليه واله والسلم شود و براي زيارت پيامبر ( ص ) و ائمه عليهم السّلام از دور يا نزديك و براي حاجت خواستن از خداوند عالم، و همچنين براي توبه و تحصيل نشاط عبادت و براي سفر رفتن خصوصا، سفر زيارت حضرت سيّدالشّهداء عليه السّلام، مستحبّ است انسان غسل كند و همجنين براي احرام ، مباهله با دشمن، استخاره ، طلب باران و ... غسل مستحب است . و اگر يكي از غسلهائي را كه در اين مسئله گفته شد، بجا آورد و پيش از انجام مقصود كاري كند كه وضو را باطل مي‏نمايد، مثلا بخوابد؛ مستحبّ است دو باره غسل را بجا آورد.

مسئله 673 - بنابراحتياط واجب انسان نمي‏تواند با غسل مستحبّي؛ كاري كه مانند نماز، وضو لازم دارد انجام دهد.

مسئله 674 - اگر چند غسل بر كسي مستحبّ باشد و به نيّت همه، يك غسل بجا آورد كافي است





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما