مسئله 949 - براي مرد و زن مستحب است پيش از نمازهاي واجب يوميّه اذان و اقامه بگويند، ولي پيش از نمازهاي واجب غير يوميّه مثل نماز آيات، مستحب است سه مرتبه بگويند: اَلصّلوة.
مسئله 950 - مستحب است در روز اوّلي كه بچّه بدنيا ميآيد يا پيش از آنكه بند نافش بيفتد، در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگويند.
مسئله 951 - اذان هيجده جمله است: اَللّهُ اَكْبَرُ چهار مرتبه اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ، اَشْهَدُ اَنّ مُحَمّدا رَسُوُلُ اللّه، حَي عَلَي الصّلوةِ، حَي عَلَي الفَلاحِ، حَي عَلي خَيْرِ الْعَمَلِ، اَللّهُ اَكْبَرُ، لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ هر يك دو مرتبه.
و اقامه هفده جمله است يعني: دو مرتبه اَللّهُ اَكْبَرُ از اوّل اذان و يك مرتبه لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ از آخر آن كم ميشود و بعد از گفتن حَي عَلي خَيْرِ الْعَمَلِ بايد دو مرتبه قَدْ قامَتِ الصّلوةُ اضافه نمود.
مسئله 952 - اَشْهَدُ اَنّ عَلِيّا وَلِي اللّهِ جزو اذان و اقامه نيست، ولي خوب است بعد از اَشْهَدُ اَنّ مُحَمّدا رَسُوُلُ اللّهِ به قصد قربت گفته شود اگر بطوري بگويد كه معلوم شود قصد جزئيت ندارد و با ساير فصول فرق دارد بهتر است ، بلكه چون بطور كلّي نقل شده است كه هرگاه شهادت به رسالت پيامبرصلي الله عليه واله والسلم داديد شهادت بامارت علي(ع) بر مؤمنين و ولايت او هم بدهيد، و از طرفي چون شعار شيعه است و حقيقت اسلام در ولايت اهلبيت عليهم السّلام نهفته است، و بنابراين شهادت مزبور از شعائر اللّه ميباشد. احتياط واجب آن است كه اگر در تقيّه نباشد در اذان و اقامه هم گفته شود، ليكن قصد جزئيّت نكند، بلكه احتياط واجب آن است كه هر وقت و هرجا شهادت رسالت و نبوّت حضرت محمّدصلي الله عليه وآله داده ميشود، شهادت به ولايت و امارت حضرت علي عليهالسّلام نيز داده شود - مگر در ضرورت تقيّه و مانند آن - ولي در نماز اين احتياط لازم نيست و اگر بخواهد از هر جهت بنابراحتياط عمل نمايد در نماز به صورت دعا بگويد: مثل "اَللّهُمّ صَلّ عَلي مُحَمّدٍ رَسُوُلِكَ وَ عَليِ اَميرَالْمُؤْمِنينَ وَلي اللّهِ" و بهتر آن است كه همه جا بدنبال نام مبارك علي عليهالسّلام اشارهاي به امامان ديگر نيز بنمايد، مثلا در اذان و اقامه بگويد: اَشْهَدُ اَنّ عَليّا اَميرَالْمُؤْمِنينَ وَ اَوْلادَهُ الْمَعْصوُمينَ اَوْلياءَ اللّهِ.