صفحه نخست / تالیفات / فقهی / توضیح المسائل

اذان و اقامه‏


مسئله 949 - براي مرد و زن مستحب است پيش از نمازهاي واجب يوميّه اذان و اقامه بگويند، ولي پيش از نمازهاي واجب غير يوميّه مثل نماز آيات، مستحب است سه مرتبه بگويند: اَلصّلوة.

مسئله 950 - مستحب است در روز اوّلي كه بچّه بدنيا مي‏آيد يا پيش از آنكه بند نافش بيفتد، در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگويند.

مسئله 951 - اذان هيجده جمله است: اَللّهُ اَكْبَرُ چهار مرتبه اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ، اَشْهَدُ اَنّ مُحَمّدا رَسُوُلُ اللّه، حَي عَلَي الصّلوةِ، حَي عَلَي الفَلاحِ، حَي عَلي‏ خَيْرِ الْعَمَلِ، اَللّهُ اَكْبَرُ، لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ هر يك دو مرتبه.
و اقامه هفده جمله است يعني: دو مرتبه اَللّهُ اَكْبَرُ از اوّل اذان و يك مرتبه لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ از آخر آن كم مي‏شود و بعد از گفتن حَي عَلي‏ خَيْرِ الْعَمَلِ بايد دو مرتبه قَدْ قامَتِ الصّلوةُ اضافه نمود.

مسئله 952 - اَشْهَدُ اَنّ عَلِيّا وَلِي اللّهِ جزو اذان و اقامه نيست، ولي خوب است بعد از اَشْهَدُ اَنّ مُحَمّدا رَسُوُلُ اللّهِ به قصد قربت گفته شود اگر بطوري بگويد كه معلوم شود قصد جزئيت ندارد و با ساير فصول فرق دارد بهتر است ، بلكه چون بطور كلّي نقل شده است كه هرگاه شهادت به رسالت پيامبرصلي الله عليه واله والسلم داديد شهادت بامارت علي(ع) بر مؤمنين و ولايت او هم بدهيد، و از طرفي چون شعار شيعه است و حقيقت اسلام در ولايت اهلبيت عليهم السّلام نهفته است، و بنابراين شهادت مزبور از شعائر اللّه مي‏باشد. احتياط واجب آن است كه اگر در تقيّه نباشد در اذان و اقامه هم گفته شود، ليكن قصد جزئيّت نكند، بلكه احتياط واجب آن است كه هر وقت و هرجا شهادت رسالت و نبوّت حضرت محمّدصلي الله عليه وآله داده مي‏شود، شهادت به ولايت و امارت حضرت علي عليه‏السّلام نيز داده شود - مگر در ضرورت تقيّه و مانند آن - ولي در نماز اين احتياط لازم نيست و اگر بخواهد از هر جهت بنابراحتياط عمل نمايد در نماز به صورت دعا بگويد: مثل "اَللّهُمّ صَلّ عَلي‏ مُحَمّدٍ رَسُوُلِكَ وَ عَلي‏ِ اَميرَالْمُؤْمِنينَ وَلي اللّهِ" و بهتر آن است كه همه جا بدنبال نام مبارك علي عليه‏السّلام اشاره‏اي به امامان ديگر نيز بنمايد، مثلا در اذان و اقامه بگويد: اَشْهَدُ اَنّ عَليّا اَميرَالْمُؤْمِنينَ وَ اَوْلادَهُ الْمَعْصوُمينَ اَوْلياءَ اللّهِ.





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما