صفحه نخست / تالیفات / فقهی / توضیح المسائل

سلام نماز


مسئله 1141 - بعد از تشهّد ركعت آخر نماز، مستحبّ است در حالي كه نشسته و بدن آرام است بگويد: اَلسّلامُ عَلَيْكَ اَيّهَا النّبي وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ و بعد از آن واجب است بگويد: اَلسّلامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ يا بگويد: اَلسّلامُ عَلَيْنا وَ عَلي‏ عِبادِ اللّهِ الصّالِحين. ولي اگر اين سلام را بگويد، احتياط مستحبّ آن است كه بعد از آن اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ را هم بگويد و در اينصورت اگر هنگام اين سلام آخر بدن حركت داشته باشد اشكالي ندارد. و منظور از سلام واجب نماز اين دو سلام اخير مي‏باشد.

مسئله 1142 - اگر سلام نماز را فراموش كند و موقعي يادش بيايد كه صورت نماز بهم نخورده و كاري هم كه عمدي و سهوي آن نماز را باطل مي‏كند - مثل پشت به قبله كردن - انجام نداده، بايد سلام را بگويد و نمازش صحيح است.

مسئله 1143 - اگر سلام نماز را فراموش كند و موقعي يادش بيايد كه صورت نماز بهم خورده است، چنانچه پيش از آنكه صورت نماز بهم بخورد، كاري كه عمدي و سهوي آن نماز را باطل مي‏كند - مثل پشت به قبله كردن - انجام نداده باشد، نمازش صحيح است و سلام هم لازم نيست. و اگر پيش از آنكه صورت نماز بهم بخورد، كاري كه عمدي و سهوي آن نماز را باطل مي‏كند انجام داده باشد، نمازش باطل است.





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما