صفحه نخست / تالیفات / فقهی / توضیح المسائل

تقيب نماز


مسئله 1159 - مستحبّ است انسان بعد از نماز مقداري مشغول تعقيب، يعني خواندن ذكر و دعا و قرآن شود و بهتر است پيش از آنكه از جاي خود حركت كند و وضو و غسل و تيمّم او باطل شود، رو به قبله تعقيب را بخواند و لازم نيست تعقيب به عربي باشد ولي بهتر است چيزهايي را كه در كتابهاي دعا دستور داده‏اند بخواند و به عربي هم بخواند. و از تعقيب‏هايي كه خيلي سفارش شده است تسبيح حضرت زهرا سلام الله عليها است كه بايد به اين ترتيب گفته شود: 34 مرتبه اَللّهُ اَكْبَر 33 مرتب اَلْحَمْدُلِلّهِ و33 مرتبه سُبْحانَ اللّه و مي‏شود سُبْحانَ اللّه را پيش از اَلْحَمْدُلِلّه گفت ولي بهتر است بعد از اَلْحَمْدُلِلّه گفته شود.

مسئله 1160 - مستحبّ است بعد از نماز، سجده شكر نمايد و همين قدر كه پيشاني را به قصد شكر بر زمين بگذارد كافي است. ولي بهتر است صد مرتبه يا سه مرتبه يا يك مرتبه، شكرا لله، يا شكرا، يا عفوا بگويد. و نيز مستحبّ است هر وقت نعمتي به انسان مي‏رسد يا بلائي از او دور مي‏شود سجده‏شكر بجا آورد.

مسئله 1161 - از جمله تعقيبات مستحبّ ذكر پيامبرصلي الله عليه واله و اهلبيت آن حضرت عليهم السلام و فضائل آنها و سلام و درود بر آنها و ذكر مصائب آنها و لعن بر ستمگران بر آنها و غاصبان حق آنها و خصوصا ذكر مصائب حضرت سيّدالشّهداء عليه السّلام مي‏باشد.





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما