مسئله 1817 - روزه عيد فطر و قربان حرام است، و نيز روزي را كه انسان نميداند آخر شعبان است يا اوّل رمضان، اگر به نيّت اوّل رمضان روزه بگيرد حرام ميباشد و باطل است.
مسئله 1818 - اگر زن به واسطه گرفتن روزه مستحبّيحق شوهرش از بين برود جايز نيست روزه بگيرد. بلكه اگر حق شوهر هم از بين نرود ولي شوهر او را از گرفتن روزه مستحبّيجلوگيري كند بنابر احتياط واجب بايد خودداري كند.
مسئله 1819 - روزه مستحبّياولاد اگر اسباب اذيت پدر و مادر يا جدّ شود جايز نيست. بلكه اگر اسباب اذيت آنان نشود ولي او را از گرفتن روزه مستحبّينهي كنند بنابراحتياط واجب نبايد روزه بگيرد.
مسئله 1820 - اگر پسر يا دختر بدون اجازه پدر روزه مستحبي بگيرد و در بين روز پدر او را نهي كند بنابر احتياط واجب بايد افطار نمايد.
مسئله 1821 - كسي كه ميداند روزه براي او ضرر ندارد، اگر چه دكتر بگويد ضرر دارد بايد روزه بگيرد. و كسي كه ميداند روزه برايش ضرر دارد يا خوف ضرر دارد اگر چه دكتر بگويد ضرر ندارد نبايد روزه بگيرد. و اگر روزه بگيرد صحيح نيست مگر آنكه به قصد قربت بگيرد و بعد معلوم شود ضرر نداشته است.
مسئله 1822 - اگر انسان احتمال بدهد كه روزه برايش ضرر دارد و از آن احتمال، ترس براي او پيدا شود چنانچه احتمال او در نظر مردم عقلائي و بجا باشد نبايد روزه بگيرد. و اگر روزه بگيرد صحيح نيست مگر آنكه به قصد قربت گرفته باشد و بعد معلوم شود ضرر نداشته است.
مسئله 1823 - كسي كه عقيدهاش اين است كه روزه براي او ضرر ندارد اگر روزه بگيرد و بعد از مغرب بفهمد روزه براي او ضرر داشته، بايد قضاي آن را بجا آورد.
مسئله 1824 - غير از روزههايي كه گفته شد، روزههاي حرام ديگري هم هست كه در كتابهاي مفصل فقهي گفته شده است. از جمله روزه روزهاي يازدهم و دوازدهم و سيزدهم ذيحجه براي كسي كه مشغول اعمال حج در مني ميباشد. بلكه كسي كه اعمال حج انجام نميدهد نيز در اين ايام در مني باحتياط واجب نبايد روزه بگيرد. و از جمله روزه نذر معصيت مثلا نذر كند كه اگر فلان كار حرام را انجام داد يا فلان واجب را ترك كرد بشكرانه آن روزه بگيريد. و از جمله روزهسكوت كه سكوت كردن را هم جزو روزه بداند و همينطور روزه يك شبانه روز و يا بيشتر بطوري كه شب را هم جزء روزه بداند.
مسئله 1825 - روزه روز عاشورا كراهت دارد و همينطور روزه ميهمان بدون اجازه ميزبان و روزه روزي كه انسان شك دارد روز عرفه است يا عيد قربان، مكروه است. ولي در روز عاشورا مستحب است كه بدون نيت روزه تا عصر كه پس از هنگام شهادت حضرت ابيعبدالله الحسين عليه السلام است چيزي نخورد و نياشامد و پس از عصر هم فقط مختصري آب بخورد.