مسئله 2165 - از مهمترين واجبات شرعي و از ضروريات دين ميباشد و در قرآن كريم و روايات اهلبيت عليهم السلام تأكيدات زياد در باره اين دو وارد شده است. در حديثي از پيامبر اكرم صلي الله عليبه و آله و السلم آمده است: خداوند از مؤمن ضعيف و بيدين بدش ميآيد. سؤال شد كه آن كيست؟ فرمود: آنكه نهي از منكر نميكند. و از مولي الموحدين عليه السلام نقل است: پيشينيان شما هلاك شدند چون معصيتها ميكردند و علماء الهي آنها را منع نميكردند...
مسئله 2166 - امر به معروف و نهي از منكر با شرايطي كه ذكر خواهد شد واجب است، و ترك آن معصيت است. و در مستحبات و مكروهات، امر و نهي مستحب است.
مسئله 2167 - به عقيده مشهور علما ء امر به معروف و نهي از منكر، واجب كفائي ميباشد و در صورتي كه بعضي از مكلفين به قدر كفايت قيام به آن كنند از ديگران ساقط است. و اگر اقامه معروف و جلوگيري از منكر متوقف بر اجتماع جمعي از مكلفين باشد واجب است اجتماع كنند. و اگر عدهاي قيام كردند و چون ديگران همكاري نكردند موفق نشدند از عهده آنها ساقط ميشود و گناه به گردن متخلفين است ليكن به احتمال قوي . امر به معروف و نهي از منكرا واجب عيني با شد و تا بنتيجه منظور نرسيده بايد همه قيام كنند هر چند عدهاي به قدر كفايت هم قيام كرده باشند.
مسئله 2168 - اگر بعضي، امر و نهي كنند و مؤثر نشود و بعض ديگر احتمال بدهند كه امر آنان يا نهي آنان مؤثر است واجب است امر و نهي كنند.
مسئله 2169 - در امر به معروف و نهي از منكر صرف بيان مسئله شرعيه كفايت نميكند بلكه بايد شخص خلافكار را وادار به اصلاح عملي كنند.
مسئله 2170 - بنابر اقوي در امر به معروف و نهي از منكر، قصد قربت معتبر نيست. بلكه مقصود، اقامه واجب، و جلوگيري از حرام است. ولي اجر و ثواب متوقف بر قصد قربت ميباشد. مثل همه واجبات غير عبادي.
مسئله 2171 - در اين وظيفه الهي فرقي بين موارد خلاف از نظر گناه صغيره يا كبيره نيست.
مسئله 2172 - اگر كسي تصميم بكار خلافي بگيرد و احتمال قوي بدهيم كه موفق نميشود نهي از منكر واجب نيست.