مسئله 2851 - اگر حيوان حلال گوشت را به دستوري كه بعدا گفته ميشود سر ببرند" چه وحشي باشد و چه اهلي، بعد از جان دادن، گوشت آن حلال و بدن آن پاك است، ولي بهيمهاي كه انسان با آن وطي و نزديكي كرده و يا حيواني كه نجاستخوار شده، اگر به دستوري كه در شرع معيّن نمودهاند آن را استبراء نكرده باشند، بعد از سربريدن گوشت آن حلال نيست. و همچنين است گوسفندي كه شير خوك خورده تا بزرگ شده است.
مسئله 2852 - حيوان حلال گوشت وحشي مانند آهو و كبك و بز كوهي، و حيوان حلال گوشتي كه اهلي بوده و بعدا وحشي شده مثل گاو و شتر اهلي كه فرار كرده و وحشي شده است، اگر به دستوري كه بعدا گفته ميشود آنها را شكار كنند پاك و حلال است، ولي حيوان حلال گوشت اهلي مانند گوسفند و مرغ خانگي، و حيوان حلال گوشت وحشي كه به واسطه تربيت كردن اهلي شده است، با شكار كردن پاك و حلال نميشود.
مسئله 2853 - حيوان حلال گوشت وحشي در صورتي با شكار كردن پاك و حلال ميشود كه بتواند فرار كند يا پرواز نمايد. بنابراين بچّه آهو كه نميتواند فرار كند، و بچّه كبك كه نميتواند پرواز نمايد، با شكار كردن پاك و حلال نميشود. و اگر آهو و بچّهاش را كه نميتواند فرار كند، با يك تير شكار نمايند آهو حلال و بچّهاش حرام است.
مسئله 2854 - حيوان حلال گوشتي كه مانند ماهي خون جهنده ندارد، اگر به خودي خود بميرد يا به غير دستور شرعي در صيد آن، عمل شود پاك است، ولي گوشت آن را نميشود خورد.
مسئله 2855 - حيوان حرام گوشتي كه خون جهنده ندارد، مانند مار، با سر بريدن حلال نميشود ولي مرده آن پاك است، چه خودش بميرد و چه سر آن را ببرند.
مسئله 2856 - سگ و خوك به واسطه سر بريدن و شكار كردن پاك نميشوند و خوردن گوشت آنها هم حرام است. و حيوان حرام گوشتي را كه درّنده و گوشتخوار است مانند گرگ و پلنگ، اگر به دستوري كه گفته ميشود سر ببرند، يا با تير و مانند آن شكار كنند پاك است، ولي گوشت آن حلال نميشود، و اگر با سگ شكاري آن را شكار كنند، پاك شدن بدنش هم اشكال دارد.
مسئله 2857 - فيل و خرس و بوزينه و موش، و همينطور حيواناتي كه مانند سوسمار در داخل زمين زندگي ميكنند، اگر خون جهنده داشته باشند و به خودي خود بميرند نجسند، بلكه اگر سر آنها را هم ببرند، يا آنها را شكار نمايند، پاك شدن بدنشان خالي از اشكال نيست، ليكن اقوي اين است كه پاك ميشوند.
مسئله 2858 - اگر از شكم حيوان زنده بچّه مردهاي بيرون آيد يا آن را بيرون آورند، خوردن گوشت آن حرام است.