سؤال : 1 ـ اگر در حين غيبت ،شنونده غيبت آن شخص غيبت شونده را نشناسد و مدتى بعد از مجلس غيبت آن شخص را بشناسد آيا حرمت استماع براى شنونده ثابت مى شود ؟
جواب : اشكالى ندارد .
سؤال : 2 ـ بازگويى اعمال اشتباهى بزرگان و سران دولتى وغير دولتى با لحنى متنفرانه آيا غيبت محسوب مى شود ؟
جواب : اگر كار علنى آنها را بگويد غيبت نيست و چه بسا براى جلوگيرى از ظلم ،خوب و يا واجب است .
سؤال : 3 ـ آيا تراشيدن ريش با تيغ موجب جائز الغيبه شدن آن شخص مى شود ؟
جواب : فقط غيبت در ريش تراشى جايز است ،نه غيبت در عيوب مخفى ديگر .
سؤال : 4 ـ آيا عدم شناخت غيبت شونده موجب جواز استماع غيبت مي شود و شناخت ،اگر فقط اسماً باشد چطور ،و معيار شناختى كه موجب حرمت استماع غيبت مى شود چيست ؟
سؤال : 5 ـ بعضى ها در حين صحبت كردن با چند كلمة كوتاه و در يك لحظه مرتكب غيبت مى شوند و در اين لحظه ،كسى شنوندة غيبت ميشود در اين صورت تكليف شنوندة غيبت از نظر شرعى و اخلاقى چيست؟
جواب : اگر غيبت حرام و بدون مجوز است بايد به طورى جلوگيري كرد هر چند با تغيير جهت بحث و كلام و يا اينكه :حالا بگذريم يا نمى دانيم ،ومانند آن .
سؤال : 6 ـ شخصى مى گويد :«راضى هستم غيبت مرا كنيد». در فرض مذكور غيبت او چه حكمي دارد ؟
جواب : غيبت حرام است و رضاى به حرام اثرى ندارد .
سؤال : 7 ـ شخصى مى گويد :«راضى نيستم تعريف خوبيهاى مرا كنيد». در فرض مذكور تعريف از او چه حكمى دارد ؟
جواب : اگر مطلع نشود و درنتيجه ايذاء نشود اشكال ندارد .
سؤال : 8 ـ غيبت پشت سر مرده چه حكمى دارد ؟
جواب : مثل زنده بلكه مشكل تر .