صفحه نخست / تالیفات / فقهی / استفتائات (1و2)

احكام اضرار


سؤال : 1 ـ الف ) آيا كشيدن سيگار اشكال دارد ؟ ب ) در صورت منفى بودن كشيدن آن به چه مقدار اشكال ندارد ؟ ج )‌ كشيدن قليان چه حكمى دارد ؟ د )‌ در صورت نداشتن اشكال چه مقدار آن مجاز است ؟

ه ) كشيدن پيپ چطور ؟ بعضى علماء فرموده اند مقدار بسيار كمى ترياك يا هروئين دارى امراض مفيد است و كشيدن آن به اين مقدار اشكال ندارد ، جواب شما چيست ؟

جواب : ملاك در حرمت اين امور ضرر است ،به مقدارى كه مى دانيد ضرر ندارد اشكال ندارد .مسلم است كه روزى يك پاكت سيگار ضرر دارد يا كشيدن مقدارى كه باعث بروز آسم يا برونشيت گردد حرام است ،هروئين علي المعروف حتى براى يكبار هم ضرر مهمى دارد .

سؤال : ‌2 ـ خريد و فروش سيگار چه حكمى دارد ؟

جواب :‌ خريد و فروش براى موارد مضر و براى استفادة مضر جايز نيست .

سؤال : 3 ـ نظر شما در مورد مواد مخدر و نشست افراد مؤمني كه مواد مصرف نمى كنند ولى در اين اماكن حضور دارند چيست ‌؟

جواب : استعمال مواد مضر به سلامتى شخص ،حرام است و نشستن در محلى كه معصيت مى شود نيز اگر موجب تشويق اهل معصيت باشد يا تأييد حساب شود حرام است بلكه به احتياط واجب مطلق ترك محل مزبور شود .

سؤال : ‌4 ـ اگر شخصى معتاد باشد و نتواند ترك كند چه حكمى دارد ؟

جواب ‌: اگر در اثر اعتياد نتواند ترك كند و به مقدار رفع ضرورت اشكالى ندارد .

سؤال : 5 ـ نظر برخى بزرگان بر حرمت سيگار است كه جزوه اي ارسال شد نظر شما چيست ؟

جواب :‌ فتواى حرمت سيگار را شنيده بودم و با نامه ارسالى آن عزيزان متن عبارت فتوى را ملاحظه كردم .ليكن مناسب است به عرض برسانم :

1 ـ ضرر سيگار بايد ضرر معتد به  باشد چون ضررهاى جزئى حرام نيست ،و آيا هر مقدار آن هر چند يك نفس فقط ،و در هر مزاجى چنين است ؟وقتى خود سيگار به عنوانه متعلق حرمت مى شود معنايش اين استكه همچون خمر حتي يك قطره، و اينجا هر چند يك دم كوچك بايد حرام باشد كه يقييناً چنين نيست .

2 ـ اين فتوى با اين صراحت موجب هتك حرمت بسيارى از متدينين و حتى علماء و روحانيون مى شود كه مردم مى دانند آنها سيگار مى كشند، و ما نبايد كارى كنيم كه به روحانيت در نظر مردم توهين شود و ضرر اين خيلى بيش از ضرر سيگار است .

3 ـ به نظر حقير اساساً خوبست از لسان شرع تجاوز نكنيم آنچه را شارع به عنوانه تحريم كرده همان را حرام و هرچه را به عنوانه حرام نكرده تحت همان عنوان شرعى : كل ضرر … حرف بزنيم .والامر اليكم .

سؤال :‌ 6 ـ با توجه به پديده شوم و خانمان سوز مواد مخدر استدعا دارد بذل عنايت و توجه فرموده، توصيه ها و ارشادات و نظر مبارك را جهت استفاده مؤمنين به ويژه نسل جوان مرقوم فرماييد تا انشاء الله تعالى نقطه عطفى باشد جهت مبازه با اين پديده شوم كه تيشه بر ريشه اعتقادات و ارزشهاى والاى انسانى است .

جواب :‌ بدون شك يكى از عوامل استعمار ،اشاعه مواد مخدر است كه افراد را سست عنصر و بى تفاوت مى كند و همانطور كه مشروبات الكى مى تواند عزت نفس و استقامت و اصالت روح را ضربه بزند ،مواد مخدر نيز تدريجاً انسان را از انسانيت تهى مى كند ،لازم است افراد بخصوص نسل جوان كشور ،تاريخ بلاد از دست رفته اسلامى بخصوص اندلس عزيز را بدقت مطالعه كنند تا بدانند استعمار چگونه از راه فساد مردم را از انسانيت و غيرت مكتب و وطن و ناموس تهى كرد، و سپس به آسانى يك سرزمين پهناور را تصاحب كرد .راههاى گوناگون فساد ـ فحشاء ، مشروبات الكلى ،قمار ،و … . ـ و نيز اختلاف و تفرقه افكنى از عوامل مهم از دست رفتن اندلس و برخى كشورهاي اروپايى و آفريقايى از حيطة تصرف مسلمانان گرديده است ،اميد است نسل جوان كشور با حفظ نيروى خود همواره آمادة ‌دفاع از مكتب و وطن و ناموس مسلمانان باشند و بدانند كه استعمار بدون عوامل داخلى قدرت هيچ مانورى ندارد و هرگز نمى تواند چيره شود .يكي از راههاى مهم پيشگيرى از اعتياد ،آشنا شدن جوانها با محافل مذهبى است .اميد است با تكثير محافل مذهبى و شركت افراد در اين گونه محافل و بخصوص توسل به اهلبيت عصمت و طهارت عليهم السلام و استمداد از آن ارواح طاهره همه افراد و اساس كشور از كيد دشمنان محفوظ باشند .

سؤال ‌: ‌7 ـ حكم شرعى راجع به جراحيهاي پلاستيك چيست ؟

جواب : اشكال ندارد مگر اينكه فرض شود كه ضررمهمى داشته باشد كه ظاهراً اين فرض واقعيت ندارد .

سؤال : ‌8 ـ حرمت شرابخوارى فقط به مست شدن است يا نه ،فقط استعمال آن هر چند مست نشود ؟

جواب : ‌حتى خوردن يك قطرة آن هم حرام است .

سؤال : ‌9 ـ استعمال سيگار در مكانهاي مقدس مانند مساجد ،حرم ائمه (ع) و … چه حكمى دارد ؟

جواب : ‌اگر توهين به آن مكانها حساب نشود از اين جهت اشكال ندارد، ليكن ازجهت ايذاء ديگران يا ضرر بر خود يا ديگران گاهى حرام است .





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما