صفحه نخست / تالیفات / فقهی / استفتائات (1و2)

احکام اطعمه و اشربه


سؤال 1 : حضرت... اوّلاً سلام عليكم، پس از تقديم سلام، در مورد حيوانى بنام زرافه كه جزو نشخوار كنندگان و سم‏داران و علفخواران مى‏باشد و در ظاهر شباهت به آهو و يا پلنگ دارد با اين اوصاف حيوان مذكور گوشتش حلال مى‏باشد يا حرام است. والسلام ارادتمند...

جواب: دليلى بر حرمت آن نيست و طبق عمومات، حلال مى‏باشد. و شايد تحت عنوان يحامير وحشيه هم قرار گيرند. تعجب از كتاب كلمة التقوى است كه فتوى به حرمت داده است. اكثر كتب فقهى شيعه كه اصلاً عنوان نكرده‏اند. در فقه اهل سنت مطرح شده و ابن قدامه فتوى به حليت داده و گفته: « بلا خلاف » ولى نووى فتوى به حرمت داده است.

سؤال 2 : خوردن خون، فضله و حدقه چشم ماهى حلال گوشت چه حكمى دارد؟

جواب: خون و فضله جائز نيست، از حدقه چشم هم اگر پرهيز شود بهتر است ولى حرمت ندارد.

سؤال 3 : بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم محضر مبارك... سلام عليكم

احتراما به استحضار جنابعالى مى‏رساند كه حدود دو هفته پيش مراسم ختم سومين روز يك از اهالى روستا بود كه روحانى طرح هجرت روستاى ما مسأله‏اى را عنوان گرديد كه موجب باقيماندن جواب نزد ما شد اينك از شما درخواست مى‏شود جواب را بطور كامل براى ما كه اكثرمان كشاورز هستيم توضيح بدهيد.

روحانى مزبور گفتند كه خوردن غذا در مراسم ختم (منزل) مكروه است حال اين سؤال است كه آيا همين غذايى كه خوردنش مكروه است مى‏شود به نيّت روضه امام حسين به مردم داد تا رفع كراهت شود؟

در ضمن روحانى غذاى مكروه را با گوشت حيوانات مكروه مثل (معذرت مى‏خواهم) الاغ مقايسه كردند آيا چنين مقايسه‏اى صحيح است و اصلاً علّت كراهت غذاى مُرده چيست؟ با آنكه آدم مجبور است كه غذاى آنان را تهيّه نمايد چون از راه دور و نزديك مى‏آيند؟

سؤالى ديگر: خوردن ميوه‏جات كه رسم است سر مزار مى‏برند چيست؟ آيا مكروه است يا نه؟ اگر مانعى نيست جواب را بدست حامل نامه خودمان بدهيد. متشكرم از طرف يكى از صاحبان عزاى روستا

جواب: 1 ـ همانطور كه گفته شده مكروه است و ظاهرا علت آنهم گرفتارى بازماندگان مى‏باشد. 2 ـ بعنوان روضه رفع كراهت مى‏شود و ثواب هم دارد. 3 ـ ميوه‏جات هم مثل غذاست 4 ـ خوردن اين غذاها مكروه است نه غذا دادن. و البته برخى تعبيرها مناسب نيست.

سؤال 4 : حضرت آية اللّه‏.... السلام عليكم و رحمة اللّه‏ و بركاته

پس از تحيت و آرزوى صحت و سلامتى وجود شريف عنايت فرموده پاسخ فرماييد. حكم خوردن اين مرغهايى كه در كشتارگاه ذبح مى‏شوند و به وسيله منابع موثق شنيديم مسأله بسم اللّه‏ و استقبال قبله براى آنها اجرا نمى‏شود.

جواب: اگر يقين داريد كه شرائط رعايت نمى‏شوند نجس است و خوردنش حرام. ولى اگر يقين نداريد و بيّنه شرعيه هم اقامه نشده اشكال ندارد.

سؤال 5 : آيا ذبح با گيوتين و ماشينهاى اتوماتيك برقى هر گاه رو به قبله باشد و كسى كه تلمبه را فشار مى‏دهد مسلم باشد و بسم اللّه بگويد و ساير شرايط را رعايت كند آيا موجب حلّيت حيوان مى‏شود؟

جواب: حلال است.

سؤال 6 : امروزه جهت پرورش مرغ و جوجه و گوشتى شدن طيور از آمپول‏هايى استفاده مى‏شود كه به نظر برخى از متخصصان موجب توليد سرطان و يا بروز برخى بيمارى‏ها مى‏گردد. اين كار از نظر شرعى چه حكمى دارد؟ آيا توليد و پرورش واستفاده از آن جايز است؟ خريد و فروش آن چه حكمى دارد؟

جواب: خطر بزرگى براى سلامت مردم مى‏باشد و مسلما جايز نيست مگر اينكه زير نظر متخصصين كنترل و تضمين شود.

سؤال 7 : امروزه براى توليد برخى از كنسروها و كمپوت‏ها و محصولات ديگر از مواد شيميائى استفاده مى‏گردد كه احيانا موجب بروز بيمارى و آلودگى و مسموميت مى‏شود، اين كار از نظر فقهى چه حكمى دارد؟

جواب: اگر درصد احتمال خطر زياد باشد، يا احتمال ضعيف ليكن محتمل امر مهمى باشد مثل سرطان و مانند آن مسلما جائز نمى‏باشد.





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما