سؤال 1 : حضرت... اوّلاً سلام عليكم، پس از تقديم سلام، در مورد حيوانى بنام زرافه كه جزو نشخوار كنندگان و سمداران و علفخواران مىباشد و در ظاهر شباهت به آهو و يا پلنگ دارد با اين اوصاف حيوان مذكور گوشتش حلال مىباشد يا حرام است. والسلام ارادتمند...
جواب: دليلى بر حرمت آن نيست و طبق عمومات، حلال مىباشد. و شايد تحت عنوان يحامير وحشيه هم قرار گيرند. تعجب از كتاب كلمة التقوى است كه فتوى به حرمت داده است. اكثر كتب فقهى شيعه كه اصلاً عنوان نكردهاند. در فقه اهل سنت مطرح شده و ابن قدامه فتوى به حليت داده و گفته: « بلا خلاف » ولى نووى فتوى به حرمت داده است.
سؤال 2 : خوردن خون، فضله و حدقه چشم ماهى حلال گوشت چه حكمى دارد؟
جواب: خون و فضله جائز نيست، از حدقه چشم هم اگر پرهيز شود بهتر است ولى حرمت ندارد.
سؤال 3 : بسم اللّه الرحمن الرحيم محضر مبارك... سلام عليكم
احتراما به استحضار جنابعالى مىرساند كه حدود دو هفته پيش مراسم ختم سومين روز يك از اهالى روستا بود كه روحانى طرح هجرت روستاى ما مسألهاى را عنوان گرديد كه موجب باقيماندن جواب نزد ما شد اينك از شما درخواست مىشود جواب را بطور كامل براى ما كه اكثرمان كشاورز هستيم توضيح بدهيد.
روحانى مزبور گفتند كه خوردن غذا در مراسم ختم (منزل) مكروه است حال اين سؤال است كه آيا همين غذايى كه خوردنش مكروه است مىشود به نيّت روضه امام حسين به مردم داد تا رفع كراهت شود؟
در ضمن روحانى غذاى مكروه را با گوشت حيوانات مكروه مثل (معذرت مىخواهم) الاغ مقايسه كردند آيا چنين مقايسهاى صحيح است و اصلاً علّت كراهت غذاى مُرده چيست؟ با آنكه آدم مجبور است كه غذاى آنان را تهيّه نمايد چون از راه دور و نزديك مىآيند؟
سؤالى ديگر: خوردن ميوهجات كه رسم است سر مزار مىبرند چيست؟ آيا مكروه است يا نه؟ اگر مانعى نيست جواب را بدست حامل نامه خودمان بدهيد. متشكرم از طرف يكى از صاحبان عزاى روستا
جواب: 1 ـ همانطور كه گفته شده مكروه است و ظاهرا علت آنهم گرفتارى بازماندگان مىباشد. 2 ـ بعنوان روضه رفع كراهت مىشود و ثواب هم دارد. 3 ـ ميوهجات هم مثل غذاست 4 ـ خوردن اين غذاها مكروه است نه غذا دادن. و البته برخى تعبيرها مناسب نيست.
سؤال 4 : حضرت آية اللّه.... السلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته
پس از تحيت و آرزوى صحت و سلامتى وجود شريف عنايت فرموده پاسخ فرماييد. حكم خوردن اين مرغهايى كه در كشتارگاه ذبح مىشوند و به وسيله منابع موثق شنيديم مسأله بسم اللّه و استقبال قبله براى آنها اجرا نمىشود.
جواب: اگر يقين داريد كه شرائط رعايت نمىشوند نجس است و خوردنش حرام. ولى اگر يقين نداريد و بيّنه شرعيه هم اقامه نشده اشكال ندارد.
سؤال 5 : آيا ذبح با گيوتين و ماشينهاى اتوماتيك برقى هر گاه رو به قبله باشد و كسى كه تلمبه را فشار مىدهد مسلم باشد و بسم اللّه بگويد و ساير شرايط را رعايت كند آيا موجب حلّيت حيوان مىشود؟
جواب: حلال است.
سؤال 6 : امروزه جهت پرورش مرغ و جوجه و گوشتى شدن طيور از آمپولهايى استفاده مىشود كه به نظر برخى از متخصصان موجب توليد سرطان و يا بروز برخى بيمارىها مىگردد. اين كار از نظر شرعى چه حكمى دارد؟ آيا توليد و پرورش واستفاده از آن جايز است؟ خريد و فروش آن چه حكمى دارد؟
جواب: خطر بزرگى براى سلامت مردم مىباشد و مسلما جايز نيست مگر اينكه زير نظر متخصصين كنترل و تضمين شود.
سؤال 7 : امروزه براى توليد برخى از كنسروها و كمپوتها و محصولات ديگر از مواد شيميائى استفاده مىگردد كه احيانا موجب بروز بيمارى و آلودگى و مسموميت مىشود، اين كار از نظر فقهى چه حكمى دارد؟
جواب: اگر درصد احتمال خطر زياد باشد، يا احتمال ضعيف ليكن محتمل امر مهمى باشد مثل سرطان و مانند آن مسلما جائز نمىباشد.