گفتيم كه خيابانها و كوچههاى عمومى و همه جادهها ملك جامعه هستند. بنابراين هر گونه استفاده شخصى منوط به رضايت كلّ جامعه يا حاكم جامعه مىباشد. ولى بهتر اين است كه بگوييم تأسيس يك جاده و خيابان و كوچه يا با احيا انجام شده است كه با راه رفتن فرد يا افرادى از يك مسير خاص به صورت راه عمومى در آمده است (و اين خود، عمل احيا، براى راه رفتن است) و يا اين كه كسى از ملك شخصى خود مسيرى را براى استفاده عموم قرار مىدهد. در صورت اوّل معمولا احيا كنندگان براى گروه خاصّ يا نسل خاص زمان خود جاده نمىسازند، بلكه براى همه نسلها در اين صورت ملك همه افراد جامعه كنونى و نسلهاى بعد (بدون رعايت ايدئولوژى اسلام) مىباشد و گاهى فرد يا افراد از راهى كه مىروند، اصلاً به فكر احياى زمين براى جادّه نيستند، بلكه فقط به راه خود مىروند و به ديگران كارى ندارند و تدريجا براى استفاده عمومى آماده مىشود و در اين صورت نيز ملك همه نسلها مىباشد؛ زيرا در احيا، قصد لازم نيست و چون اصل عمل احيا در تحليل دقيق آن براى شخص نبوده بلكه براى عموم انجام شده است، ملك همگان مىباشد. اگر كسى از ملك شخصى خود نيز مسيرى را براى استفاده عموم بگذارد چون براى استفاده همگان است، اختصاصى به نسل كنونى ندارد.
بنابراين بايد گفت جادهها يا ملك همه نسلهاى منطقه مىباشد، و يا فقط سلب ملكيت از شخص صاحب زمين، و واگذارى آن براى استفاده عموم است، بدون اين كه به گروه يا گروهها تمليك شده باشد.
ليكن اين تمليك يا واگذارى براى استفاده، طورى است كه مىتوان تغيير و بنا به احتياج جامعه توسعه يا تضييق داد، و يا اساساً تبديل به جاى ديگرى نموده آن را رها كرد تا هر كه بخواهد براى كار ديگرى آباد نمايد.
و استفاده عموم هم براى عبور ومرور مىباشد و انجام كارهاى ديگرى كه مزاحم با عبور و مرور مردم نباشد جايز است، همان طور كه وضع اوّلى مسجد براى انواع عبادتها است، ليكن نشستن براى رفع خستگى و فروش جنس و خوابيدن و غيره ـ اگر مزاحم عبادت مردم نباشد ـ جائز است. درختكارى كه يا به مصلحت عابران جاده است و يا مزاحمتى بر ايشان ندارد مانعى ندارد.(40) خريد و فروش و توقّف و غيره نيز همينطور. ولى اگر باعث مزاحمت عبور باشد، حتّى توقف زياد هم اشكال دارد.
تقييد ملكيّت در اين گونه تمليك و يا واگذارى، كه مقيّد به قيودى است، چون يك جريان اعتبارى است، هيچ مانعى ندارد؛ چنان كه تمليك به عنوان يادگارى، نوع خاصّى از تمليك است كه عقلا دارند. به هر حال اينها يك نوع ملكيّت خاصّ و محدودى است و نمىتوان هر گونه استفادهاى از آن نمود و از كارهاى مزاحم جلوگيرى مىشود. از امام باقر(ع) نقل است كه: وقتى قايم ما قيام فرمايد... بالكنهايى كه از منازل روى جادهها كشيده شده خراب مىكند، فاضلاب و ناودانها را كه به جادهها كشيده شده است، بر مىدارد و خلاصه هر بدعتى را از بين مىبرد.(41)
___________________________
40 ـ يكى از فقهاء بزرگ حاضر معتقد است كه درخت كارى هر چند مزاحم نباشد جائز نيست!!
41 ـ 20/1 احياء موات وسايل.