در آيه 61 سوره نور قرآن كريم اين طور آمده است... «و لا على انفسكم ان تأكلوا من بيوتكم او بيوت آبائكم او بيوت امّهاتكم او بيوت اخوانكم او بيوت اخواتكم او بيوت اعمامكم او بيوت عماّتكم او بيوت اخوالكم او بيوت خالاتكم او ما ملكتم مفاتحه او صديقكم ليس عليكم جناح ان تأكلوا جميعا او اشتاتاً فاذا دخلتم بيوتاً فسلّموا على انفسكم تحيّةً من عند اللّه مباركة طيّبةً كذلك يبيّن اللّه لكم الآيات لعلّكم تعقلون = بر شما منعى نيست كه از خانههاى خود يا پدران يا مادران يا برادران يا خواهران يا عموها يا عمّهها يا دائىها و يا خالهها يا خانه هايى كه كليدهايش در اختيار شماست يا رفيقان (غذا) بخوريد، منعى نيست كه با هم بخوريد يا متفرّق...».
از امام صادق(ع) درباره اين آيه سؤال شد فرمود: به خدا منظور اين است كه وقتى فرد وارد منزل دوستش مىشود بدون اجازه بخورد.(149)
در حديث ديگرى فرمود: اينها را كه خداوند نام برده است مىتوانى از منازلشان از خرما و خورش بدون اجازه شان بخورى.. ولى غذاهاى ديگر نه.(150)
در حديث ديگرى امام فرمود: مانعى ندارد كه از آنچه كليدهايش در اختيار تست، بخورى به شرط اين كه افساد نكنى.(151)
در عبارت ديگرى امام در معناى: «آنچه كليدهايش در اختيار شماست». فرمود: كسى كه وكيلى دارد كه قيام به اموالش مىكند مىتواند بدون اجازهاش بخورد.(152)
على بن ابراهيم در تفسير خود مىگويد: پيامبر(ص) ميان اصحاب خود قرارداد اخوّت و برادرى بست. پس از آن وقتى يكى از صحابه را به جنگى مىفرستاد، كليد منزلش را به برادر دينى خود مىداد و مىگفت: هر چه مىخواهى بردار و هر چه خواهى بخور، و آنها امتناع مىكردند، تا آنجا كه گاهى غذاها فاسد مىشد، خداوند اين آيه را فرستاد: ليس عليكم جناج...(153)
از روايات مزبور كاملا پيداست كه مسأله اذن و اجازه به هيچ وجه مطرح نيست. فقط دو قيد از اين روايات استفاده مىشود:
1ـ غذاها معمولى باشد كه به حسب آن زمان خرما و خورش (يعنى چيزى كه معمولا به عنوان غذا با نان مىخورند) ذكر شده است.
2ـ افساد نكنند به اين معنا كه اسراف نكنند و از بين نبرند يا بدين معنا كه دسته جمعى و گروهى نريزند و همه آنچه هست بخورند.
روشن است كه اين حكم ساده انسانى چه قدر مىتواند در آرامش جامعه مفيد و مؤثر باشد، احساس يگانگى بيافريند، و ضمناً يك حلّ مادّى نيز به حساب مىآيد كه احترام مالكيّت را محدود مىسازد تا آنها كه امكانات ندارند، در فشار زياد قرار نگيرند.
___________________________
149 ـ 24/1 و 2 و 4 و 5 و 8 اطعمه و اشربه وسائل.
150 ـ 24/1 و 2 و 4 و 5 و 8 اطعمه و اشربه وسائل.
151 ـ 24/1 و 2 و 4 و 5 و 8 اطعمه و اشربه وسائل.
152 ـ 24/1 و 2 و 4 و 5 و 8 اطعمه و اشربه وسائل.
153 ـ 24/1 و 2 و 4 و 5 و 8 اطعمه و اشربه وسائل.