آن چه گفتيم درباره صدقات و انفاقات به طور عام بود، امّا برخى از صدقات در متون اسلامى عنوان خاصّى دارند، از جمله: 1 ـ حقّ همسايه و خويشاوند كه قبلاً گذشت. و نيز 2 ـ انفاق چيزى از محصول (هنگام چيدن آن) كه به انفاق «مشت مشت و دسته دسته» معروف شده است، و شيخ طوسى ره معتقد به وجوب آن بوده است. ولى مشهور فقها شيعه معتقد به استحباب آن هستند و زكات واجب را همان مىدانند كه قبلا بررسى كرديم.
از امام باقر(ع) درباره اين آيه: و آتوا حقّه يوم حصاده = حقّ محصول را در روز چيدن آن بدهيد.(176) سؤال شد امام فرمود: اين صدقه است، به افراد محتاج كه آن را دسته دسته مىدهى...(177)
3 ـ امام صادق(ع) فرمود: خداوند در اموال ثروتمندان، حقوقى غير از زكات نيز قرار داده و فرموده است: «و الذين فى اموالهم حقّ معلوم للسائل و المحروم = آنها كه در اموالشان براى سؤال كننده و محرومين حقّى دانسته شده است».(178) حق معلوم غير از زكات است. آن، چيزى است كه شخص در مال خود بر خويش واجب مىكند كه به قدر طاقت خود بپردازد، چه هر روزه بپردازد، يا هر هفته و يا ماهيانه. نيز خداوند فرموده است: «اقرضوا اللّه قرضا حسنا... به خداوند وام خوبى بدهيد».(179) اين هم غير از زكات است 5 ـ و نيز فرموده است: «ينفقون مماّ رزقناهم سرّا و علانيّة = از آنچه روزىشان كردهايم، آشكارا و نهان انفاق مىكنند».(180) 6 ـ و همين طور واژه ماعون در قرآن يعنى وامى كه به ديگرى بدهند، يا وسايلى كه عاريه مىدهند، و يا كارى كه براى ديگرى انجام مىدهند، 7 ـ و از جمله حقوق مالى غير از زكات، اين فرمان الهى است: «الذّين يصلون ما امر اللّه به ان يوصل = آنها كه پيوند مىدهند آن چه را خداوند فرمان پيوند داده است».(181)
_____________________________
176 ـ انعام آيه، 141.
177 ـ زكات 13/1 زكات غلاّت.
178 ـ معارج آيه، 25 در كتاب مالكيت خصوصى در اسلام، درباره حق معلوم به تفصيل بحث كردهايم.
179 ـ مزمل آيه، 20
180 ـ ابراهيم، آيه 31.
181 ـ 7/2 ما تجب فيه الزكاة ـ وسائل.