صفحه نخست / تالیفات / فلسفی منطقی کلامی / آغار فلسفه

پيش درآمد


در همه دوران طلبگى و از زمانى كه در زواياى اشتغالات طلبى‏ام قلم به دست گرفته‏ام غير از مواردى خاص ديگر دست به ترجمه آثار ديگران نزده‏ام و آن موارد هم، در هر كدام ضرورتى خاص بود كه به نظر مى‏رسيد خدمتى ارزنده است. ابتدا در سال 1340 ترجمه عدالت اجتماعى در اسلام به قلم سيد قطب مصرى و سپس در سال 1342، ترجمه جلد پنجم تفسير الميزان به قلم استاد علامه طباطبايى و آنگاه در سال 1343، ترجمه «نحو الدستور الاسلامى» به قلم ابوالاعلى مودودى.

عدالت اجتماعى را بهترين كتاب در ترسيم فشرده‏اى از مبانى و اركان و عوامل عدالت اسلامى، و نمونه‏هاى تاريخى جريان عدالت، در مسلمين يافته بودم و فكر مى‏كردم خدمتى بس ارزنده در آن آغاز دوره خفقان مى‏باشد كه بعدها برخى از جوانان پرشور مبارزات مسلحانه مى‏گفتند اولين دريافت ما از اسلام انقلابى اين كتاب و نظام آن بود. در آخر پاورقى جلد اول همان كتاب بود كه در آن سال و شرايط خاص آن زمان، ولايت فقيه و حكومت بر اساس آن را مطرح

(13)

كردم. تفسير الميزان هم كه در همان زمان‏ها مكرر مى‏گفتيم جامع‏ترين تفسير قرآن است و اساسا مشتاق بودم كه در زمره مترجمين آن باشم و به محض پيشنهاد از طرف استاد پذيرفتم. در سال 43، كه امام از قم به تركيه تبعيد شد دردهاى درونيم به حدى زياد شده بود كه در آن ايام ـ كه حدود 15 روز درسهاى حوزه هم تعطيل بود ـ نه لحظه‏اى سرور در دل و نه تبسمى بر لب داشتم. فكرم مشغول نظريه اسلام درباره حكومت بود كه در زمان غيبت امام عصر چه بايد بشود تا اين همه ظلم نباشد، مى‏خواستم بر اساس همان نظريه امامت اسلامى، امامت بالاصل و بالاضطرار، و ولايت فقيه كتابى مفصل بنويسم ولى نه حال و حوصله تفصيل بود و نه خفقان حكومتى اجازه تصريح و كتاب مستقلى درباره آن مى‏داد، به كتاب نحو «الدستور الاسلامى» به قلم ابوالاعلى مودودى برخوردم و آن را بهانه‏اى براى ابراز نظريات خود درباره حكومت يافتم و از بيم فشار نام كتاب را به جاى: «به سوى حكومت اسلامى»، قانون اساسى در اسلام، انتخاب كردم ولى در درون كتاب مطالب به نوعى بوضوح گفته شد، و شايد اولين نوشته‏اى بود كه حكومت جمهورى اسلامى بر اساس ولايت فقيه را مطرح نمود. به هر حال اينك هم كه مكرر پيشنهاد نوشتن فلسفه‏اى جامع، ناظر به كتاب بداية الحكمة تاليف استاد عظيم الشأن به وسيله دانش پژوهان و برخى ناشران محترم مى‏شد و استاد هم خرسندى خود را ابراز داشتند، پس از تامل و دقت كافى پذيرفتم، دقت در اين كه يك دوره فلسفه اسلامى است، فشرده، و يك دوره فلسفه فشرده با توجه به نظريات اخير در فارسى نداريم. آن هم از استادى ارزنده كه مدتهاى مديد در حضورش

(14)

تلمذ كرده‏ام، در فلسفه و تفسير. به علاوه استفاده‏هاى خصوصى و حظوظ روحى كه از آن مرد عظيم القدر كه اينك قدرش مجهول است برده‏ام. البته استاد در پاره‏اى مباحث خيلى فشرده نوشته‏اند و به اين جهت توضيحاتى افزودم و احيانا دليل يك مطلب را كه به علت اتفاق نظر و وضوحش در فلسفه، در كتاب ذكر نشده بود اضافه كردم، و نام كتاب را: «آغاز فلسفه» انتخاب كردم. اميدوارم مفيد باشد و مورد قبول خداوند جل و علا قرار گيرد. از بيان نظريات فلسفى خودم احتراز جستم، كه اگر نظريه‏اى بدرد خور داشته باشم در دفترهاى فلسفه‏ام كه اينك تا چهار دفترش منتشر شده است بيان داشته و مى‏دارم. دفترهاى مزبور چون مفصل است و در صورت توفيق از ده دفتر بسى بيشتر خواهد بود جاى اين كتاب را كه يك دوره فشرده فلسفه در يك جلد است نمى‏گيرد. استاد از من خواستند كه جنبه درسى كتاب حفظ شود يعنى ترجمه باشد نه شرح.

چيزى كه جايش در فلسفه ما خالى است بررسى عميق نظريات ائمه اطهار عليهم‏السلام در مسائل مختلف فلسفى مى‏باشد. تا حدودى در اسفار اين كار انجام شده ولى بسيار اندك و بايد گفت: ناچيز. مرحوم صدر المتالهين در شرح بسيار مهمش بر اصول كافى روايات فلسفى كافى را بر اساس مبانى اصيل فلسفى به خوبى تبيين كرده است. ليكن روايت معنى كردن مطلبى است و نوشتن يك كتاب فلسفى به گونه كتاب‏هاى درسى فلسفه و بيان نظريات ائمه عليهم‏السلام درباره هر مسئله، مطلبى ديگر است. روايات بسيار در اصول كافى و توحيد صدوق و... داريم كه به خوبى مى‏تواند منبع دريافت نظريات فلسفى ائمه عليهم‏السلام باشد، همان طور

(15)

كه روايات فقهى ائمه عليهم‏السلام منبع دريافت نظريات فقهى آن وجودات مقدسه است و روايات ديگر براى علوم ديگر...

اينجانب وقتى در بحثهاى فلسفى‏ام در حوزه علميه قم آيات و رواياتى را به تناسب بحثهاى فلسفى مى‏آوردم اشتياق و لذت علمى طلاب عزيز فلسفه را چند برابر مى‏يافتم. اميد است با پى‏گيرى‏هاى محققين در آينده نزديك و دور اين خدمت ارزنده در سطحى وسيع انجام شود.

بتوفيق منه تعالى.

شعبان 1401

قم ـ حوزه علميه

محمد على گرامى

(16)





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما