صفحه نخست / اخبار

مصاحبه روزنامه خبر با معظم له


روزنامه خبر در مصاحبه ای با حضرت آیت الله العظمی گرامی در مورد مسائل مربوط به روحانیت از معظم له به پرسش و پاسخ نشست.

در این مصاحبه پرسشهایی در مورد مباشرت مستقیم روحانیت در امور اجتماعی و نیز درباره شرکت زنان در کابینه دولت مطرح شد که معظم له به تشریح ابعاد قضایا پرداختند.

ملاحظه عصر صفوي در تاريخ تشيع، شاهد اين مدعاست كه روحانيت در جايگاه نظارتي، نقش مثبت‌تري ايفا كرده است.

آيت الله العظمي گرامي در پاسخ به سئوال خبرنگاران روزنامه خبر از استحكام ادله و حدود ولايت فقيه، اذعان داشتند كه به لحاظ بحث فقهي نظري، مباني نظري ولايت فقيه را مستند مي‌دانند اما اين خصوصيت كه ادله مزبور، صريح در منظور نيستند را شاهد به وجود مشكل موضوعي و مصداقي در مرحله اجراي آن مي‌دانند.
معظم له تصريح كردند كه رمز آنكه ادله مثبته ولايت فقيه، به اشاره دلالت به منظور مي كنند و نه به صراحت - به آن طور كه در ولايت امامان معصوم بخصوص حضرت علي (ع) آمده است - آنستكه اجرايي شدن حكم مزبور در مرحله نصب مصداق در همه زمانها با مشكل تطبيق شرايط مواجه است.از طرف بفرض عدالت در ورع هم باشد ليكن چون علم معصوم نيست خطا زياد است و موجب ضعف اعتقاد مردم به اصل مذهب مي‌شود.
و كل يدّعي وصلاً بليلي           وليلي لا تُقرّ لهم بذاكا

اين مطلب مفصل‌تر در مصاحبه خبرنگاران روزنامه خبر بوده كه روزنامه  مزبور اين قسمت را منتشر ننموده و صرفا قسمتي از بيانات معظم له را در خصوص عدم جواز فقهي نصب وزيران زن، منتشر نموده است.

سی دی کامل این مصاحبه در دفتر قم معظم له در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.


   شهریور 1388




فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما