محى الدين عربى
سؤال 1085: لطفا نظر مبارك خود را در مورد كتب محى الدين عربى بيان فرماييد. همانطور كه مستحضر هستيد كتب ايشان مشتمل بر وحدت وجود اطلاقى و تأويل آيات قرآنى مىباشد از قبيل مؤاخذه حضرت هارون توسط برادرش حضرت موسى عليهماالسلام (ممد الهمم ص 514) و اين كه حضرت نوح عليهالسلام اهل تنزيه بود و عارف كامل اهل تنزيه و تشبيه است و اين كه نصارى كافر شدند چون خدا را منحصر در مسيح دانستند و غير ذلك و همينطور كافر دانستن حضرت ابوطالب (ممد الهمم ص 325) و گفتار او در فتوحات كه عمر بن خطاب را معصوم مىداند و همچنين مىگويد: «و لهذا ما نصّ رسول اللّه صلىاللهعليهوآله بخلافه احد و لا عينه (ممد الهمم ص 409) و اين كه فرعون طاهرا مطهرا اخذ شد (ممد الهمم ص 546) و اهل نار در آتش، معذب نيستند بلكه عذاب براى آنها عذب مىشود و مخلد در آتش نيستند (ممد الهمم ص 430) و اين كه در مبشرهاى كتاب فصوص را از پيامبر صلىاللهعليهوآله اخذ كرده است (ممد الهمم ص 8) و همچنين در فتوحات مكيهاش مرتبه على عليهالسلام را از مرتبه خلفاء ثلاثه پايينتر مىداند و اين كه هر فتنهاى از شيعه است و رجبيون شيعه را به صورت خنازير ديدند و ... با توجه به مطالب فوق لطفا نظر مبارك خود را در موارد ذيل بيان فرماييد: الف) آيا ترويج اين افكار به اسم متون عرفانى صحيح است؟ ب) خريد و فروش اين كتب چه حكمى دارد؟ ج) آيا اين تأويلات تفسير به رأى نيست؟ د) در مقابل اين نوع افكار و عقايد حوزههاى علميه و فرهيختگان دينى چه وظيفهاى دارند؟ (جواب): بسمه تعالى به نظر من ايشان يك فرد سنى متعصب مىباشد. سالها پيش در جلسهاى براى جمعى از فضلاء حوزه علميه قم توضيح دادهام كه بهطور خيلى فشرده در يكى از شمارههاى مجله كيهان انديشه سال 76 منتشر شده است. چندين شماره ديگر آن مجله در همان سال مباحثى دربارهى حركت جوهرى و نتائج فلسفى و اخلاقى آن بحث و نيز بحثى در رابطه با بلوغ دختران از دروس اينجانب كه به وسيله برخى فضلاء حوزه پياده و نوشته شده چاپ شده است.
دوشنبه 14 دی 1388
|