صفحه نخست / تالیفات / فقهی / استفتائات 3 / متفرقات

محى الدين عربى


سؤال 1085: لطفا نظر مبارك خود را در مورد كتب محى الدين عربى بيان فرماييد.
همان‏طور كه مستحضر هستيد كتب ايشان مشتمل بر وحدت وجود اطلاقى و تأويل
آيات قرآنى مى‏باشد از قبيل مؤاخذه حضرت هارون توسط برادرش حضرت
موسى  عليهماالسلام (ممد الهمم ص 514) و اين كه حضرت نوح  عليه‏السلام اهل تنزيه بود و عارف كامل
اهل تنزيه و تشبيه است و اين كه نصارى كافر شدند چون خدا را منحصر در مسيح
دانستند و غير ذلك و همين‏طور كافر دانستن حضرت ابوطالب (ممد الهمم ص 325) و
گفتار او در فتوحات كه عمر بن خطاب را معصوم مى‏داند و هم‏چنين مى‏گويد: «و لهذا ما
نصّ رسول اللّه‏  صلى‏الله‏عليه‏و‏آله بخلافه احد و لا عينه (ممد الهمم ص 409) و اين كه فرعون طاهرا
مطهرا اخذ شد (ممد الهمم ص 546) و اهل نار در آتش، معذب نيستند بلكه عذاب براى
آن‏ها عذب مى‏شود و مخلد در آتش نيستند (ممد الهمم ص 430) و اين كه در مبشره‏اى
كتاب فصوص را از پيامبر  صلى‏الله‏عليه‏و‏آله اخذ كرده است (ممد الهمم ص 8) و هم‏چنين در فتوحات
مكيه‏اش مرتبه على  عليه‏السلام را از مرتبه خلفاء ثلاثه پايين‏تر مى‏داند و اين كه هر فتنه‏اى از
شيعه است و رجبيون شيعه را به صورت خنازير ديدند و ...
با توجه به مطالب فوق لطفا نظر مبارك خود را در موارد ذيل بيان فرماييد: الف) آيا
ترويج اين افكار به اسم متون عرفانى صحيح است؟ ب) خريد و فروش اين كتب چه
حكمى دارد؟ ج) آيا اين تأويلات تفسير به رأى نيست؟ د) در مقابل اين نوع افكار و
عقايد حوزه‏هاى علميه و فرهيختگان دينى چه وظيفه‏اى دارند؟
(جواب): بسمه تعالى به نظر من ايشان يك فرد سنى متعصب مى‏باشد. سال‏ها
پيش در جلسه‏اى براى جمعى از فضلاء حوزه علميه قم توضيح داده‏ام كه به‏طور خيلى
فشرده در يكى از شماره‏هاى مجله كيهان انديشه سال 76 منتشر شده است. چندين
شماره ديگر آن مجله در همان سال مباحثى درباره‏ى حركت جوهرى و نتائج فلسفى و
اخلاقى آن بحث و نيز بحثى در رابطه با بلوغ دختران از دروس اينجانب كه به وسيله
برخى فضلاء حوزه پياده و نوشته شده چاپ شده است.

   دوشنبه 14 دی 1388





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما