پیام حضرت آیت الله العظمی گرامی قمی به کنگرۀ بزرگداشت صحابی بزرگوار احمد بن اسحق اشعری قمی (ره)
بسم الله الرحمن الرحیم
ستایش و پرستش خدای عزّوجلّ را که برنامۀ حرکت استکمالی انسانها را بوسیلۀ انبیاء عظام فرو فرستاد ، و درود بر حضرت خاتم النبیین (ص) که آورندۀ برنامه ای اکمل از طرف حضرت حقّ شد ، و سلام و تحیّت بر همۀ امامان معصوم (ع) که بدون کمترین لغزش و خطا ، دست ولایت بر سر انسانیّت نهادند ، و با اداء احترام و تبجیل نسبت به اصحاب و یاران آنان که واسطۀ این همه فیوضات شدند .
بسیارمبتهج و خرسندیم که کنگره ای به این شکوه به نام و یادبود مصاحب خاصّ چهار امام همام (ع) برقرار شده است ، سپاس و تشکّر مضاعف از برگزارکنندگان این کنگرۀ نورانی .
گرچه توفیق حضور نداشتم ، توفیق درجه ای از حضور روحانی یافته ، از طریق کلمات که به تعبیر برخی عرفا اقوی الوجودات است توانستیم عرض ارادتی کنیم .
سلام به شما فرهیختگان مجتمع در این کنگره که توفیق عظیم شرکت در این محفل با شکوه را نصیب گشته اید .
اشعریون از جمله موفقترین خاندانی هستند که توانسته اند تشیّع را به قسمت مرکزی ایران و ناحیۀ قم مقدّسه بیاورند ، ظلم بی حدّ و حساب مروانیان و به خصوص شخص حجّاج ثقفی موجب مهاجرت این بزرگان به قم شد .
عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد ، < لایزال هذا الدّین مؤیّد برجل فاجر> ، « کذلک جعلنا لکلِّ نبیٍّ عدواً من المجرمین » .
احمد بن اسحق یکی از این خاندان است که مصاحبت چهار امام بزرگوار (ع) نصیبش شده است ، موفّق به دیدن جمال کل و ختم ولایت شده است ، و مهم اینکه خوشحالی او در مقام تشبیه خوشحالی و سرور اهلبیت (ع) حساب شده است ، و شاید این تعبیر در بارگاه صحابی دیگری نیامده باشد و مهمتر اینکه برای ایجاد این سرور منتظر سفر احمدبن اسحق به سامرا نشده به وسیلۀ نامه ای شتابان او را مسرور و خرسند نمودند ، مرحوم صدوق در کمال الدین حدیث نامۀ امام عسگری (ع) به احمدبن اسحق را آورده که به خط خود امام حسن عسگری (ع) – همان خط که همواره توقیعات حضرت با همان خط بود – نوشته شده بود : فرزندی برای ما متولّد شد ، این خبر نزد خودت مخفی باشد و از همگان مکتوم بدار! ما این خبر را جز به نزدیکترین افراد اظهار نکردیم ، دوست داشتیم به تو هم اعلام کنیم تا خداوند همچنان که مارا خوشحال نمود تو را نیز بدین وسیله خوشحال کند .
و همچنان مرحوم صدوق از احمدبن اسحق نقل می کند که : وارد بر حضرت امام حسن عسگری (ع) شده و می خواستم از جانشین او سئوال کنم ، حضرتش پیش از آنکه من بپرسم فرمود : ای احمد بن اسحق خداوند از زمان خلقت آدم هرگز زمین را از حجّت خود بر خلق ، خالی نگذاشته و تا قیام قیامت هم خالی نخواهد گذاشت ، حجتّی که دافع بلایا ازاهل زمین است و به وسیلۀ او باران نازل می شود و برکات زمین به وسیلۀ او استخراج می گردد . پرسیدم : امام و خلیفۀ پس از شما کیست ؟ حضرت با عجله وارد اندرون شده و پس از اندکی بیرون آمد در حالیکه طفلی حدود سه ساله بر دوش داشت گویا صورتش ماه شب چهارده بود ، حضرت فرمود : احمدبن اسحق اگر نبود که تو نزد ما اهلبیت و نزد خداوند احترام داری این پسرم را نشانت نمی دادم ، او هم نام و هم کنیۀ رسول خداست و زمین را پر از عدل و قسط کند همچنان که پر از ظلم و جور گشته باشد ، مَثَل او در این امّت مَثَل خضر و ذی القرنین است به خدا قسم چنان غیبتی خواهد داشت که جز آنها که به توفیق الهی بر امامت او ثابت قدمند و دعا برای تعجیل فرجش می کنند کسی از هلاکت و گمراهی نجات نخواهد یافت .
احمدبن اسحق عرض می کند : آیا نشانه ای هست که موجب آرامش قلبم شود ؟ آن طفل به زبان فصیح فرمود : من بقیة الله در زمین هستم ، و انتقام گیرنده از دشمنان خدا هستم ، ای احمد پس از این دیدن به دنبال نشانه نباش ... احمد می گوید بعداً از امام عسگری (ع) پرسیدم آیا غیبت امام بعدی طول می کشد ؟ فرمود : آری به خدا قسم تا آن حد که بیشتر معتقدان بر می گردند ... ، سپس فرمود : این امری الهی و سرّی الهی است ، آنچه گفتم نگهدار و مکتوم بدار و سپاس خدا را گو که تو در آخرت در علیّین هستی ؛
وه که چه زیباست این کلمات صادره از یک مبدء فاعلی برای یک علّت قابلی ، و چه ارزشمند است این مقام والا و لیاقت حفظ اسرار؛ حافظ سرّ اهلبیت است ، نزد اهلبیت احترام دارد ، نزد خداوند مکرّم است ، امام دوست دارد او را خرسند ببیند .
امید است پرتو انوار این صحابی الهی ، ارواح و انفس همگان را تابناک کند .
برپایی اینگونه محافل موجب ایجاد و توسعۀ جوّ فضیلت و معنویّت است که برق تابش آن همگان را به وادی عشق الهی رهنمون خواهد شد .
امید است موجب توجّه مجدّد این بزرگان به این عالم طبیعت و پویندگان راه گردد.
والسّلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته
محمد علی گرامی قمی
25/ع1/1432
این پیام در کنگرۀ صحابی بزرگوار احمدبن اسحاق اشعری قمی توسط حجةالاسلام اسلام جو
خوانده شد و مورد استقبال قرار گرفت .