صفحه نخست / پاسخ استفائات

2 سؤال بانکی


 


محضر مبارك حضرت آيت الله العظمي گرامی مدظله العالي

 با سلام و احترام، خواهشمند است به استفتائات ذيل پاسخ فرماييد . ۱-آیا در هنگام انعقاد قرارداد مشتریان بانک برای اخذ تسهیلات، طرف قرارداد رئیس یا کارمند همان شعبه بانکی می باشد یا شخصیت حقوقی آن بانک ؟ به گونه ای که اگر قرارداد با شخصیت حقوقی بانک مطابق با متن قرارداد باشد قصد رئیس و یا کارمند بانک در انشاء این قرارداد نقشی در واقعی بودن (صوری نبودن) آن قرارداد نخواهد داشت.

با كمال تشكر و امتنان

 

پاسخ :

بسمه تعالی

طرف قرار داد شخصیت حقوقی بانک است لیکن رئیس و کارمند به عنوان نمایندۀ شخصیّت حقوقی در حدّ اختیاراتشان نمایندگی دارند .

والسلام

------------------------------------------------


محضر مبارك حضرت آيت الله العظمي گرامی مدظله العالي

 با سلام و احترام، خواهشمند است به استفتائات ذيل پاسخ فرماييد . مشتري در هنگام امضاي قرارداد با بانك به دقت متن قرارداد را نمي خواند و بعضاً از نوع قرارداد و از شرايط آن و مصالحه اي كه در متن قرار درج شده آگاهي ندارد ، خواهشمند است به سئوالات زير پاسخ فرماييد: اولاً آيا بر اين قرارداد حكم صحّت بار مي شود و يا قراردادي صوري و فاسد است ؟ ثانياً آيا اين قرارداد غرري مي شود ؟  ثالثاً آيا اخذ مبلغ قرارداد در اين چارچوب حرام و پرداخت مازاد ربا است ؟ رابعاً اگر مشتري اين مبالغ را از بانك دريافت و با آن كالايي را خريداري نمايد و بعد بانك به آن معامله رضايت دهد آيا بانك مي تواند پس از تمليك ، آن كالا را به صورت فروش اقساطي كه در بردارندۀ سود براي بانك است، به متقاضي واگذار نمايد ؟

با كمال تشكر و امتنان

 

بسمه تعالی

1-اگر مسئول در بانک را وکیل کرده باشد که قراری را می خواهم که صحیح وشرعی و سودمند باشد و این ورقه را به او ارائه دهد و امضا بگیرد کافی است و غرر وغیر آن دیگر مشکلی نیست . 2- اگر فرض کنیم که قرار باطل باشد پس سود ملکِ بانک است و کالای خریداری شده هم اگر باعین سود مزبور باشد ملکِ بانک می باشد ولی اگر کالا را برای خودش و به ذمّه خریده ، کالا ملک خود مشتری است .

والسلام 



   دوشنبه 14 آذر 1390




فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما