محضر مبارك حضرت آيت الله العظمي
گرامی مدظله العالي
با سلام و احترام ؛ 1- با علم به اینکه خواندن صیغۀ
نکاح به زبان فارسی اشکالی ندارد ؛ آیا باز هم جایگاهی برای زنای غیرمحصنه وجود
دارد ؟ 2- لطفاً معنای واقعی زنا را بیان بفرمایید . 3- تجاوز به عنف چه معادلی در فقه دارد و مجازات
آن چیست ؟ 4- نظر جنابعالی در خصوص نکاح معاطاتی که مورد قبول برخی از بزرگان فقهی
است ، چیست ؟ 5- چه لزومی به رعایت عدّه در حال حاضر با پیشرفت علم ژنتیک وجود
دارد ؟ آیا زنانی که حتی رحم ندارند، نیازی
به رعایت عدّه دارند ؟ و با اعتقاد شخصی خودم که به حجاب دارم آیا واقعاً لزومی به
اجبار حجاب در جامعه وجود دارد ؟ آیا در زمان پیامبر اکرم (ص) حجاب اجباری بود و
اقلیّت های دینی در سرزمین مورد حکومت پیامبر اکرم (ص) ملزم به رعایت آن بودند ؟
در فقه برای شرب خمر ، دزدی ، قتل و غیره احکام خاصّی از زمان پیامبر اکرم (ص) وضع
شده است ، امّا به فرض مثال مجازاتی برای صرف دروغ گفتن با وجود معصیت وجود ندارد ،
و همچنین حجاب که عدم رعایت آن موجب معصیت است ، مجازاتی در فقه و احکام وجود ندارد
( اگر وجود دارد لطفا بیان بفرمایید ) آیا لزومی به رعایت آن به این شدّت وجود دارد
؟
پاسخ :
بسمه تعالی
1- عمل جنسی بدون عقد (عربی یا هر
زبان ) زنا می باشد مثل همۀ معاملات ، برداشتن مال مردم بدون عقد وقرار دزدی است .
محصنه وغیرمحصنه مطلب دیگری است ربطی به این حرف ندارد . 2- تجاوز به عنف روشن است
یعنی به زور و تهدید و جبر عمل جنسی انجام شود - در غیر عقد و قرار- و حکمش اعدام
است . 3- نکاح معاطاتی اشکال دارد ، البته احتمال صحّت هم هست لیکن فقط احتمال است
و فتوای بر صحت نمی دهیم . 4- عدّه هیچ
ربطی به این مسئله ندارد ، عدّه برای تشخیص حمل نیست . 5- شک نیست که بی حجابی بنیان
خانوادگی را سست می کند و مانند هرفساد دیگری باید ریشه کن شود . هر امر منکری
ابتدا با نصیحت و اگر نشد با زور البته با نظر دادگاه و مجتهد باید جلوگیری شود . تعزیر
به نظر ما در هر گناهی نیست ، در گناه فحشا یا تضییع حقوق دیگران مثل اختلاس و ...
می باشد .
والسلام