صفحه نخست / اخبار

مصاحبه خبرگزاری رسا با حضرت آیة الله العظمی گرامی پیرامون اجلاس غیرمتعهدها


ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها نشانگر کارآمدی مدیریت فقه است ... در شرایط کنونی که قوای اهریمنی به شدت به انسانیت آسیب می زنند و حقوق دولت های ضعیف و مردم مستضعف را پایمال می کنند لازم است در برابر آنها یک قوای متحده ای شکل گیرد که پناهگاه مستضعفان باشد. چراکه عملا سازمان ملل نشان داده توان حل مسائل جهانی را ندارد

آیت الله گرامی :
ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها نشانگر کارآمدی مدیریت فقه است خبرگزاری رسا ـ آیت الله گرامی قمی خواستار ایجاد تشکل اسلامی وحدت بخش در بین کشورهای اسلامی حاضر در اجلاس غیرمتعهدها برای پشتیبانی فکری نهضت های آزادی بخش در مقابل دولت های مستکبر و استعمارگر شد.

آیت الله محمدعلی گرامی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: در شرایط کنونی که قوای اهریمنی به شدت به انسانیت آسیب می زنند و حقوق دولت های ضعیف و مردم مستضعف را پایمال می کنند لازم است در برابر آنها یک قوای متحده ای شکل گیرد که پناهگاه مستضعفان باشد. چراکه عملا سازمان ملل نشان داده توان حل مسائل جهانی را ندارد.

 

حق وتو، سازمان ملل را ناکارآمد کرده است

وی با انتقاد حق وتوی دولت های استعمارگر و روابط پشت پرده آنها در بی اثر کردن قطعنامه ها یا صدور قطعنامه علیه دیگر کشورها ابراز داشت: بر این اساس سازمان ملل کارایی مقابله و مقاومت در برابر زیاده خواهی این کشورهای زورگو را ندارد نیاز است برای همین به یک سازمان قوی دیگری غیر از آن چه در اختیار مستکبران است نیاز داریم و در حال حاضر آنچه را در شرایط فعلی دنیا سراغ داریم همین تجمع کشورهای غیر متعهد است. البته به این کشورها اصطلاحا غیر متعهد می گوییم حال آن که اینها در واقع باید متعهد به کمک به واقعیت، ضعفا و مستضعفان باشند.

 

آیت الله گرامی قمی بیان داشت: امیدواریم این کشورها در آینده بتوانند مرکزی قدرتمند در برابر دولت های استعمارگر داشته باشند و همان طور که تا بحال حق وتویی برای کشوری قرار نداده اند در آینده هم همچنان این روند ادامه پیدا کند. این تشکل، مایه امیدی است برای کشورهای زیر یوغ استعمار و آنهایی که می خواهند نجات پیدا کنند.

 

وی افزود: پس از جریان بیداری اسلامی، کشورهای دیگری هم به جمع غیر متعهد ها اضافه شده است که این مساله موجب امید برای مردم کشورهایی است که به پا خواسته و می خواهند یوق استعمار را بشکنند.

 

ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها نشانگر کارآمدی مدیریت فقه است

ایشان در پاسخ به این سوال که ریاست ایران بر این اجلاس چه تاثیری بر روند سیاسی ایران و جهان دارد بیان داشت : خیلی ها در دنیا تصور می کردند حکومت بر اساس فقه و فقاهت نشدنی است و به سرانجامی نمی رسد بنابر این تلاش کردند تا نظام اسلامی را از بین ببرند اما روز به روز عاجز از آن شدند و جمهوری اسلامی تقویت شد. هر چند نمی شود ادعا کرد که بطور کامل فقه و فقاهت جاری شده اما واضح است که در مسیر اسلام قرار داریم. بیش از صد کشور در دنیا که برخی از آنها موقعیت سیاسی خوبی هم دارند در این جنبش به ریاست ایران جمع می شوند، ایرانی که حکومتی بر اساس فقه و فقاهت دارد و این بهترین فرصت برای ایران جهت تثبیت موقعیت جهانی اش است. کسانی که تعقل سیاسی دارند از این فرصت بسیار خرسند هستند و قدر آن را می دانند.

 

ضرورت توجه غیرمتعهدها به اقتصاد و رسانه مستقل

آیت الله گرامی قمی در پاسخ به انتظار وی از این اجلاس ابراز داشت: یکی از چیزهایی که باید اجرا شود تشکیل بازار اقتصادی مشترک است تا نیاز این کشورها به دولت های استکباری در بخش خرید و فروش مرتفع شود. به عبارت دیگر در این بازار همه این کشورها تولیدات خود را جهت برآورده شده نیازهای دیگران ارائه دهند و انحصار برخی تولیدات را از دست استعمارگران خارج کنند.

 

ایشان افزوند: برخی از کشورها به دلیل نیاز بخصوص در بخش صنعت مجبور به وابستگی به دولت های استعمارگر هستند و یا با واسطه یک دلال مجبور به تامین نیازهای خویش هستند و این مساله برای اقتصاد آنها خوب نیست.

 

آیت الله گرامی دومین انتظار از اجلاس غیر متعهد ها را تشکیل بانک واحد غیر متعهدها دانست و گفت: پول واحد شاید عنوان شود اما به جایی نخواهد رسید چون تجربه آن در اروپا شکست خورده است. البته موفقیت همه این طرح ها بستگی به پیگیری پس از این اجلاس و نحوه برخورد کشورها با آن دارد که تا چه حد در مقابل آمریکا بایستند و بر خواسته های خود مقاومت کنند. بطور کلی پیگیری اهداف مشترک در بین این کشورها نیکوست در صورتی که پس از آن هم در اجرا شدن مشکلی نداشته باشد.

 

ایشان ادامه داد: چین به آمریکا ضربه زده است، بازار چین در آمریکا فعال است این کشورها هم می توانند همین کار را انجام دهند و اقتصاد دولت های استکباری را زمین بزنند. اکنون در دنیا قدرت نظامی زیاد مطرح نیست آنچه مطرح است قدرت اقتصادی و رسانه ای است و غیر متعهدها باید به این توجه کنند.

 

ضرورت توجه به مسائل فلسطین و سوریه

اینشان سومین انتظار را از همه کشورها اعم از اسلامی و غیر اسلامی توجه به مسائل سوریه و فلسطین دانست و گفت: واضح است که دست مزدوران و دشمنان در سوریه در حال ایجاد اختلاف و درگیری است. همه کارشناسان سیاسی نیز متوجه شده اند کسانی که مشکل ایجاد می کنند اتباع دیگر کشورها هستند که برای ضربه زدن به سوریه اجیر شده اند تا منافع امریکا و اسرائیل را پیگیری کنند. این مساله باید مورد توجه همه کشورها قرار گیرد تا با همفکری و همکاری مانع این اقدام دشمن شوند.

 

روشنفکران چطور نمی فهمند سوریه خاکریز اول نظام در مقابله با اسراییل است؟

وی در ادامه بیان داشت: جای تعجب دارد که برخی در داخل کشور مدعی روشنفکری هستند اما می گویند سوریه و مسائل آن به ما چه ربطی دارد و یا فلسطین و حزب الله به ما ربطی ندارد. بحث می کنند که اینها هم مسلک فکری یا فقهی یا سیاسی ما نیستند، باید توجه داشته باشند روابط ایران با این ها خوب است و سوریه خاکریز اول ایران در مقابل اسرائیل است این ها همچون خاکریزهای مقدم در جهبه مقابله با اسرائیل هستند و به نفع ما مقاومت می کنند تقویت آنها تقویت نظام و جمهوری اسلامی است.

 

آیت الله گرامی ابراز داشت: توقع ما در این اجلاس از کشورهای اسلامی بیشتر است، همانطور که در قواعد فقهی همه فرقه ها مطرح است باید وظایف اسلامی خود را رعایت کنند، وحدت داشته باشند و در مقابل کفار مقاومت کنند. ایجاد تشکل اسلامی حاصل از حضور کشورهای اسلامی در غیر متعهد ها، پشتوانه فکری برای ملت ها و نهضت های آزادی بخش است.

 

اقدامات تفرقه انگیز سعودی مایه تاسف است

وی گفت: مایه تاسف است که سعودی، کشوری اسلامی است ولی در زمینه تفرقه بین مسلمین فعالیت می کند. مدعی خدمت حرمین و خادم بودن را دارد اما در جهت منافع استکبار قدم بر می دارد و بیش از آن که با کشورهای اسلامی باشد بر سر سفره اجانب و کفار می نشیند.

 

آیت الله گرامی افزود: کشورهای غیر متعهد می توانند علیرغم قطعنامه، در اجتماع واحد جمع شوند و در جهت هماهنگی بهتر و بیشتر، تشکل اسلامی داشته باشند تا به ملت های مستضعف کمک کنند و جلوی زورگویی دولت های استکباری بایستند.

 

 ایشان در پایان ادامه داد: همه این انتظارات و خواسته ها موکول به آینده است. این که آیا به وعده هایی که می دهند عمل می کنند و پایبند به آن هستند؟ آیا قطعنامه ها و دستورات را اجرا می کنند یا برخی باز جا می زنند و توانایی تحمل فشار از سوی امریکا و متحدانش را ندارند. چون برخی از دولت های استعمارگر بخصوص امریکا روی برخی از کشورها فشار می آورند که از تعامل بین کشورها جلوگیری کنند. در نهایت اصل این جنبش و اجلاس خوب است و بهتر از اصل این قضیه مرکزیت ایران و ریاست آن است که امیدواریم در جهت اسلام و منافع جمهوری اسلامی و مقاومت در برابر زورگویی و فساد استعمارگران و مستکبران، بهره کافی از آن برده شود.

 

   شنبه 11 شهريور 1391




فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما