صفحه نخست / پرسش و پاسخ

مصاحبۀ تابش کوثر با معظم له پیرامون حدیث لولافاطمة لماخلقتکما


رسانه الکترونيکی تابش کوثر

10 فروردين 1392 ساعت 6:48

http://tabeshekosar.ir/vdcb.9b5urhbw8iupr.html

 

--------------------------------------------------

 

جوان ها این مطلب را از دست ندهند

 

عنوان :

شرح زیبا و خواندنی حدیث لولا فاطمه لماخلقتکما

 

--------------------------------------------------

 

در این گفتگو حضرت آیت الله گرامی شرح زیبا و خواندنی از حدیث لولا فاطمه لماخلقتکما می فرمایند و در ذیل آن  یک کلیاتی در مقام بررسی ذات حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و  از نظر بعد اجتماعی و خدمات و مقام فعل و مقام عمل حضرت هم مطالبی را بیان می فرمایند که به نظر شما جوانان عزیز و مومن و محب اهل بیت می رسد . موفق و پیروز باشید و التماس دعا

 

متن :

رسانه الکترونیکی تابش کوثر - خدارا شاکریم که توفیقی نصیبمان شد و به خدمت حضرت آیت الله العظمی گرامی رسیدیم . معظم له در تفسیر حدیث لولاک لما خلقت الأفلاک گفت :

درکتاب کافی شریف در فصل حضرت زهرا سلام الله علیها یک حدیث آمده است که بعد از پیغمبر اکرم  ۷۵ روز حضرت زهرا سلام الله علیها زنده بود و در این مدت جبرائیل امین می آمد و با حضرت مطالبی را درباره حوادث می گفت ، در حقیقت یک نوع وحی از باطن عالم به ظاهر عالم است

روایت دوم مطلبی است که بعضی از بزرگان علمای شیعه نقل کرده اند و آن اینکه طبق حدیث قدسی خداوند به پیامبر اکرم فرمود که لولاک لما خلقت الأفلاک ، اگر تو نبودی آسمان ها را نمی آفریدم ، و لولا علی لما خلقتک ، اگر علی نبود تو را خلق نمی کردم ،  ولولا فاطمه لما خلقتکما ، اگر فاطمه نبود شما دوتا را خلق نمی کردم . حدیث دوم به این تعبیر سند قوی ندارد اما به هر حال به طور مرسل یا مرفوع بعضی از علما نقل کرده اند . این حدیث آیا خلاف قواعد است یا طبق قواعد کلیه است که توضیح می دهم

این مرجع تقلید در ادامه تشریح کرد : هدف از خلقت عالم ، انسان است که این معلوم است ، از نظر تاریخ که بشر به همه جا دست اندازی می کند و از همه استفاده می کند و هیچ منعی هم نرسیده و روایات و آیات هم که در این موضوع است . یک نمونه از آیات این است : سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ (۱) و یک نمونه از روایات : یا ابن آدم خلقت الاشیاء لاجلک و خلقتک لاجلی عالم را برای تو آفریدم و تو را برای خودم آفریدم ، پس هدف از خلقت عالم ، آدم است .

ایشان در ادامه با طرح این پرسش که هدف از خلقت انسان چیست ؟ فرمود: به نظرم نوشته ای که ما قدیما به نام خدا در نهج البلاغه را داشتیم ، اگر حافظه ام یاری کند هفت نظریه را آنجا داریم که برای هدف از خلقت ذکر شده است ؛ که هدف از خلقت اخلاقه یا علمه یا عمله ، اخلاق فردی است یا جمعی و مطالبی در این زمینه که به نظر می رسد ، هدف از خلقت انسان ، استکمال انسان است و کمال انسان پیوستن به وجود برتر و وجود بالاتر که بالاتر از انسان فقط خدا است ، اینکه در بعضی از آیات کریمه قران دارد که ما انسان را بر کثیری از مخلوقات برتری دادیم ، نمی گوید بر همه مخلوقات به خاطر این است که فرشته در مقام ذات افضل از انسان هستند یعنی چون فرشتگان مبتلای به قوای شهویه و غضبیه نیستند پس در مقام ذات نورانی ترند ولی در مقام فعل انسان ها می توانند خیلی بالاتر از ملائکه و فرشتگان برسد . همه می دانیم که پیامبر اکرم در سفر معراج به جاهایی رفت که جبرائیل نمی توانست به آنجا برود جبرائیل نمونه بزرگ عالم فرشتگان است که قرآن هم در تعبیر ما می گوید مُطاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ ﴿۲﴾ جبرائیل در آن عالم مورد اطاعت تمام فرشتگان و همه موجودات آنجا است ، پس الگوی تمام فرشتگان جبرائیل است و در انسان ها هم الگوی تمام انسان ها پیغمبر خاتم است و پیغمبر از جبرائیل جلو زد و جبرائیل نتوانست به آنجا برود .بنابراین در مقام عمل و فعل فرشتگان بالاتر از انسان نیستند بلکه بالاتر از انسان فقط خداست

ایشان در ادامه افزود : پس هدف از خلقت انسان می شود کمال و کمال انسان پیوستن به وجود خداست و پیوستن به وجود خدا برنامه می خواهد و بدون برنامه امکان ندارد ، برنامه اش هم سخت است و هم هر کسی این برنامه را نمی داند ، انسان ها برنامه زندگی روزمره خودشان را هم نمی دانند ، دائما مجالس شورا و مصلحتی کل کشور های عالم که وقتی پیشرفته می شوند و مجالس شورا دارند دور هم می نشینند و مشورت می کنند و معمولا نمی توانند دقیقا آنچه را نیاز دارند بفهمند به شهادت اینکه دائما قانون وضع می کنند و عوضش می کنند و این امر نشان دهنده این است که نفهمیدند و این است که برنامه حرکتی انسان را (که برنامه سختی هم هست ) فقط خدا می تواند بدهد اوست که خالق انسان است و نیازها و احتیاجات انسان را میداند ؛ فقط اوست و دیگری نمی داند. قران تعبیرش این است یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقِیهِ ﴿۳﴾ بشر می خواهی به خدا برسی آسان نیست سخت است عمل سخت و برنامه سخت و این برنامه سخت را فقط خدا می تواند بدهد خداوند به وسیله همه انبیاء برنامه هایی را فرستاده اما اکمل همه برنامه ها ، برنامه هایی است که در ختم نبوت پیغمبر اکرم است و او خاتم انبیاست و ان برنامه اکمل همه برنامه هاست .

اگر پیغمبر اکرم نبود عالم خلق نمی شد

این مدرس عالی حوزه های علمیه افزود : برنابراین هدف از خلقت عالم ، انسان است و هدف از خلقت انسان خدا است و انسان برای رسیدن به خدا برنامه می خواهد  و این برنامه را خدا به انسان داده است که در ختم انبیاء مهمترین برنامه است که برنامه اسلام نام دارد. پس اگر پیغمبر اکرم نبود عالم خلق نمی شد . برای اینکه عالم برای انسان است و انسان برای وصل به خداست ، وصل به خدا برنامه می خواهد و برنامه هم به وسیله پیغمبر اکرم به دست انسان ها رسید  پس اگر پیغمبر اکرم نبود عالمی نبود برای اینکه هدف این است . پس هدف نبوت پیغمبر اکرم است ولی از طرف دیگر ، نبوت متن قانون است و قانون بدون اجرا که فایده ای ندارد ، اگر قانونی بیاورند ولی هرگز قابل اجرا نباشد یا مجری برایش نگذارند این خاصیتی ندارد عینا مثل این است که نسخه پزشک را بگیرد و چه بسا با صدای خوب هم بخوانید ولی عمل نکنید هیچ خاصیتی ندارد ، اجرا یعنی مقام امامت بنابراین پس اگر مقام امامت نباشد قانون بدرد نمی خورد ، معنایش این است که اگر حضرت علی نبود پیغمبر فایده ای نداشت .

ایشان در ادامه تصریح کرد : حضرت علی به مقام امامت و اجرا اشاره است ، البته پیغمبر اکرم هم امامت داشته است پیغمبر اکرم هم پیغمبر بوده است هم امام . در زمان پیغمبر مدیریت و اجرای جامعه به وسیله خود پیغمبر بود اما عملا وقتی می خواهیم از پیغمبر نام ببریم به عنوان پیغمبر نام می بریم نمی گوییم امام بنابراین تجلی نام پیغمبر اکرم در نبوت است چنانجه تجلی نام مولا علی علیه السلام در امامت است پس در نتیجه اگر آدم نبود عالم نبود اگر پیغمبر نبود آدم نبود و اگر امامت نبود ، نبوت نبود برای اینکه هدف از نبوت اجرا است و اگر امامت نبود ، نبوت هم نبود.

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها  الگوی برنامه های کامل ترین برنامه نبوت است

حضرت آیت الله العظمی گرامی در ادامه گفت : حالا این برنامه استکمالی که خداوند به وسیله انبیاء و مهمترینش پیغمبر خاتم فرستاده و برای آن مجری هم معین کرده اند و پیغمبر اکرم ، حضرت علی علیه السلام و بعدا هم همه ائمه اطهار در مقام امامت ، حال آیا الگویی هم داریم که یک نفر در کل عالم بشود الگوی برنامه های کامل ترین برنامه نبوت که برنامه اسلام است .  ادعای ما این است این الگو در کل عالم خلقت یک نفر و آن هم فاطمه زهرا سلام الله علیها بود .

 به دلیل اینکه برنامه های استکمالی که خداوند به وسیله پیغمبر خاتم فرستاده این برنامه ها از قبل از تولد شروع می شود یعنی می گویند پدر در غذای خودش و در افکار خودش در هنگام آمیزش مراقب باشد و زن در دوران حمل و در دوران شیردادن بچه  چطور عمل کند  و  در مورد تربیتش چگونه تربیت بشود ، این برنامه به طور اکملش فقط در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها بوده است البته به عنوان یک الگوی تامی که در این عالم  برای افراد معمولی قابل پیاده شدن نیست ولی می خواهد دورنمایی نشان بدهد که ما یک همچنین چیزی می خواهیم . حالا به مقداری که می توانید بیاورید .

بسیاری از حوادث دنیا را خداوند فراهم کرده برای اینکه انسان تضرع به خدا پیدا بکند

ایشان در ادامه تشریح کرد : پیغمبر اکرم مامور می شود که چهل روز از خدیجه فاصله بگیرد . یعنی در عبادت است و در مسجد معتکف است ، خود اعتکاف عبادت است  ،عبادتی که آنجا مشغول است عبادت فوق عبادت است . دستوری هم که از طرف خداوند رسید که چهل روز پیش خدیجه نرود و خود این امر هم برای هر دو آنها یک قدری سوال انگیز است که چرا به جدایی مامورشدند .  خود این حالت تضرع می اورد اصلا بسیاری از حوادث دنیا را خداوند فراهم کرده برای اینکه انسان تضرع به خدا پیدا بکند وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِکَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرّاءِ لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ (۴) ما مردم را مبتلای به سختی و آسانی و همه برنامه ها را می آوریم بلکه اینها متوجه به خدا بشوند حالا پیغمبر اکرم مامور شد که چهل روز فاصله بگیرد همین چهل روز عبادت ، آن هم در مسجد و اعتکاف و خانه خدا آن هم در مسجد الحرام تا ببینیم دستور چیست بعد شب چهل روز برای پیامبر اکرم غذا آوردند و چه غذایی نه اینکه فقط حلال است و نه فقط طیب و طاهر است  بلکه غذایی است از بهشت و بهترین غذا و آن هم سیب .خود سیب معطر ، آن هم سیب بهشتی ، دست بشر به آن نخورده که حلال و حرام مخلوط بشود ، جبرائیل هم آورنده است

ایشان در ادامه افزود : در سوره بقره و در آیه آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ تا آخر می گوید مومنین نه فقط ایمان به خدا دارند بلکه ایمان به برنامه های استکمال و نبوت و فرشتگان و کتب هم دارند ، فرشتگان یعنی واسطه ها یعنی ما نه فقط متن قانون را بلکه واسطه ها را هم حساب می کنیم .حالا غذای بهشتی را خدا درست کرده است ، خداوند ایجاد کننده ، محل ایجاد بهشت ، واسطه هم بدانیم چه کسی است (دست نخورده باشد) ، واسطه هم جبرائیل  ،آنوقت این غذا را برای پیغمبر اکرم آوردند : یا رسول الله این غذا را شما باید خودت بخوری دیگری هم حتی علی در این غذا شریک نیست و بعد از این غذا پیغمبر مامور می شود نزد خدیجه کبری برود . این اصل انقعاد مرکز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. آیا این بر هیچ پیغمبری از انبیاء الهی موفق شده است ؟ بر احدی موفق نشده است

این مرجع تقلید در ادامه افزود : بعد در دوران حمل ، فاطمه زهرا در رحم خدیجه است .خدیجه آن زنی هست که اگر نبود بر حسب ظاهر اسلام نبود به این معنا که مال خدیجه ، زحمات خدیجه ،موقعیت خدیجه ،زحمت هایی که خدیجه کشید، مقابل تمام زنان قریش و غیر قریش ایستاد ،همه در ازدواج با محمد یتیم  سلام الله علیه و آله و صلوات الله علیه و آله توبیخش می کردند  ،این خدیجه از تجار بزرگ و بسیار معروف شبه جزیره است ، وقتی دوران تولد و ولادت حضرت فاطمه زهرا می رسد به هر کجا از اشنایان پیغام می دهند که برای مسئله ولادت و قابله گری بیایند هیچ کس نمی آید و می گویند که به تو گفتیم با این ازدواج مکن ، ازدواج کردی و ما هم نمی آییم . هیچ کسی نمی آید . خداوند چه کرد قابله را از بهشت فرستاد . هوا بود ، آسیه بود ، اینها آمدند ، چهار نفر از انسان های حوریه صفت بهشتی اینها آمدند .برای چه کسی این چیز ها محقق شده است بر احدی از انبیاء و اولیاء این مسائل محقق نشده است .بنابراین طبق قاعده است لولا فاطمه لما خلقتکما و این معلوم و درست است که برای دیگران غذای بهشتی نمی آورند و جبرائیل هم نمی آورد اما می خواهیم بگوییم آن دورنمایی که ما می خواهیم یک همچین چیزی است غذای طیب و طاهر و افکار مرد طیب و طاهر باشد.

حرکت استکمالی در عدد چهل است

ایشان در ادامه تصریح کرد : در روایات ما دارد که موقع آمیزش نظر مرد در خیال به زن دیگری نباشد که این هم به نوعی حکم زنا پیدا می کند ، نه از نظر فقهی بلکه از نظر اخلاقی منظور است . غذا چه غذایی باشد اینها تمام موثر است . چرا می گویند به مشروب خوار دختر ندهید برای اینکه خود شرابی که خورده ولو قبلا اثراتی در باطن این گذاشته ولو این میخواهد با فاصله آمیزش بکند . پس اگر غذای بهشتی نیست ولی دورنمایی داریم که نشان می دهیم که ما یک غذای طیب و طاهر برای انقعاد نطفه می خواهیم.

در فقه ما هست در روایات ما هست که مرد وقتی می خواهد در عروسی تماس بگیرد هم خودش و هم عروس دو رکعت نماز بخواند و از خداوند طلب فرزند صالح بکند . این در ورایات ما آمده است حالا پیامبر اکرم نه تنها نماز میخواند وطلب چنین و چنان می کند اساسا چهل روز اعتکاف و عبادت و توجه به خداو اینها می کند یعنی می خواهد بگوید دورنما این چنین است . ضمنا نشان می دهد حرکت استکمالی در عدد چهل است اینجا چهل روز ذکر شده است و درباره حضرت موسی هم قران کریم دارد که  حَتّى إِذا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ بَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَةً (۶) وقتی به چهل سالگی رسیده است که به کمال رسیده است پس کمال در عدد چهل است آنجا چهل سال است و در اینجا چهل روز . وقتی خواستند به خمیره عالم روح بدهند . چهل روز گذشت که در آن حالت مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍمَسْنُونٍ (۷) بود بعدا روح به او دمیده شد . چهل روز پیغمبر مامور به اعتکاف می شود آن هم در مسجد الحرام .

ایشان در ادامه تشریح کرد : خدیجه عاشق پیغمبر بود.  به جهت عشقش است که حنانه می گویند. خدیجه هم در این چهل روز مامور می شد از معشوق خودش فاصله بگیرد . و در این مدت هم همه اش در حالت تضرع و عبادت خدا است . بعد در دوره حمل پیغمبر اکرم وقتی می آمد خانه می دید خدیجه دارد صحبت می کند گفت خدیجه با چه کسی صحبت می کنی گفت با دختری که در شکم دارم ، سوال - مگر دختر درشکم حرف می زند  پاسخ :  بله . مگر عیسی با مریم همان آنی که متولد شد صحبت نکرد ، اگر در آن تولد می شود صحبت کند قبل تولد هم می شود . عیسی همان بدو تولد که مریم ناراحت شد و گفت : قالَتْ یا لَیْتَنِی مِتُّ قَبْلَ هذا وَ کُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیّاً (۸) می گوید ای کاش مرده بودم و این وضع پیدا نمی کردم . قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیّاً (۹) غصه نخور مادر همه چیز فراهم است و درست می شود. خداوند برای خدیجه همه چیز را آسان کرد تا هنگام تولد حضرت زهرا سلام الله علیها ، حضرت زهرا در یک همچنین فضایی متولد می شود .

حضرت آیت الله العظمی گرامی در ادامه گفت : من سابقا هم صحبتی کرده بودم در جمعی از فضلا پیرامون همین حدیث لولا فاطمه ( که بعد از یک کمی اصلاحاتی) چندین مرتبه در تیتراژ  وسیعی چاپ شد ( الان هم نیست و تمام شده است ). بعضی ها گفته بودند حدیثی که سند ندارد فلانی این را کتابش کرده است . یک اقایی هم که در علوم قرانی چندین جلد کتاب نوشته است (که البته به مزاق اهل تسنن نوشته نه به مزاق ما . ) همه اش بر اساس آن حرفی که آنها زده اند که قرآن عمر و اینها جمع کرده اند که ما به هیچ وجه این مطالب را قبول نداریم . در یک سفری که از مشهد می آمدیم ایشان هم همراه ما بود با ماشین در حرکت از فرودگاه تهران به قم  ، شاید یکی دو دقیقه ای یک صحبتی شد در مورد این حدیث که اولا ایشان گفت این حدیث را یک مداحی خوانده است . گفتم این طور نیست کتاب را شما مطالعه کنید آنجا آوردیم بعضی از علمایی که نقل کرده اند چه کسانی بوده اند .

خواستیم بگوییم این روایت نه اینکه خلاف و دروغ است . چون یکی دو نفر گفته بودند این روایت دروغ است . حالا سند نداشتن یک مطلب است خیلی از روایات است که در فقه هم مطرح است سند هم ندارد به آن می گویند درباب تسامح در ادله سنن بهش عمل می کنیم . اختصاص به این ندارد . در آداب خیلی از اوقات اینطوری است . در الزامیات خیلی سخت است که مته به خشخاش می گذاریم که سند صد درصد درست باشد. در آداب و مستحبات که روایات است برفرض واقع این طور نباشد ثواب را به شما می دهند که عمل میکنید که به آن می گویند ادله تسامح در ادله سنن

ایشان در ادامه افزود : بعد دیدم در یک مصاحبه ای هم آن آقایی که در علوم قرانی چیزی نوشته است گفته است : ما با کسی که این روایت را کتابش کرده در سفر مشهد که با او می آمدیم صحبت مفصلی شد و دیدیم که ایشان به هیچ صراط مستقیمی نیست و همین روایت می خواهد قبول کند .

 شاید یکی دو دقیقه ای هم نشد صحبتی که ان آقا با ما می کرد  در کل می خواهم بگویم عظمت حضرت زهرا اختصاص به این روایت ندارد بیش از اینهاست که ما عقلمان برسد و بفهمیم و ما فقط اشاره ای بکنم اولا این روایت مشابه اش در روایات دیگر هم هست . حدیث در بحار است که در همان کتاب (لولا فاطمه) شماره صفحه و جلد را هم آورده ام (حالا شاید الان با یک قدری کم و زیاد نقل بکنم .). خداوند نور پیغمبر را آفرید از آن نور مثلا عرش را آفرید نور علی را آفرید از ان نور کرسی را آفرید نور امام حسن و امام حسین را آفرید و از آنها آسمان ها و زمین را آفرید . و هنوز ظلمت در آفرینش بر قرار بود ملائکه شکایت بردند به سمت خدا از ظلمت و خداوند زهرا را آفرید ، ظلمت بر طرف شد . این هم مفاد همان است . اگر هدف از خلقت نورانیت است ، نورانیت مطلقه بدون زهرا نشد.

 این حدیث که عرض کردم قمست اول آن لولاک لما خلقت لأفلاک این متواتر است روایات خیلی زیاد است لولا انت ، لولاک اگر تو نبودی عالم را نمی آفریدم . حالا كسروى در یکی از کتابهایش یک وقتی دیدم از نظر ادبیت اشکالی کرده و می گوید لولا سر کاف که ضمیر متصله است در نم آید ، باید بگویند لولا انت نه لولاک . آنجا ما جواب دادیم که قبول داریم که قاعده این است که لولا انت بیاید ولی لولا سر ضمیر متصل هم درمی آید و این در اطلاقات عرب زیاد است . به اینها می گویند سماعی نه قیاسی .

ایشان در ادامه افزود : در قیاسی طبق قاعده این است که لولا انت باشد اما از نظر سماعی در لغت عرب این است ، پس قسمت اول که لولاک خطاب به پیغمبر است تقریبا متواتر است قسمت دوم که لولا علی لما خلقتک ، این لولا انتما را در روایات زیاد داریم که خطاب شده به پیامبر و علی اگر شما دوتا نبودید .  هر دو را باهم آورده و وقتی هر دو را با هم می آورند . پیغمبر می شود نبوت و حضرت علی می شود امامت و گفتیم که خودمان می فهمیم که امامت فوق نبوت است . نمی گویم حضرت علی فوق پیغمبر است می گوییم امامت فوق نبوت است و الا پیغمبر هم پیغمبر بوده و هم امام ولی آن جهت امامت ایشان بالاتر از جهت نبوت پیغمبر اکرم است . لولا انتم ، لولا هولاء ، در روایات خیلی زیاد داریم . به آدم می گویند لولاء هولاء اگر اینها نبودند اشاره به ائمه است ،  به خود ائمه در عالم انوار خطاب می شود لولا انتم

تنها موجوداتی که اصلا ظلمت عالم به آنها نرسید اهل بیت هستند

ایشان در ادامه افزود : به هر حال قبل از اینکه ما به این عالم بیاییم یک اصلی داشتیم ، از عدم که خلق نشدیم ، ذات باری تعالی اصل ما می شود ، نفخت فیه من روحی . از روح الهی به بشر داده شده است .

همه در عالم انوار بودیم منتها بعدا به غیر از چهارده معصوم همه موجودات وقتی به عالم طبیعت آمدند یک مقداری مبتلا به ظلمت شدند تنها موجوداتی که اصلا ظلمت عالم به آنها نرسید اهل بیت هستند . در زیارت آقا امام حسین خواندید که لم تنجسک الجاهلیه بانجاسها ، ولم تلبسک المدلهمات من ثیابها(۱۰) ظلمت لباس طبیعت اصلا به بدن اهل بیت ننشست . گردی از این عالم طبیعت به دامان اینها ننشست . انها در نورانیت مطلقه ی خودشان باقی مانندند  اینها یک کلیات بود در مقام  برسی ذات فاطمه زهرا سلام الله علیها .

اگر فاطمه زهرا نبود در همان دو سه ماهه بعد از پیغمبر اکرم امامت از بین رفته بود

معظم له در ادامه گفت :  از نظر بعد اجتماعی و خدمات و مقام فعل و مقام عمل به طوری که عقل همه امان برسد . خیلی روشن و کوتاه است ؛ شما ببینید گفتیم امامت فوق نبوت است اگر اجرای قانون و مجری قانون نباشد قانون بدرد نمی خورد . حالا مجری قانون یعنی امام را چه کسی حفظ کرد . اگر فاطمه زهرا نبود در همان دو سه ماهه بعد از پیغمبر اکرم امامت از بین رفته بود ، حضرت علی را در همان نطفه خفه کرده بودند . بعد هم دیگر هیچی ، اصلا رشته خلافت هم یک چیز دیگری می شد ، بعد ها هم به حضرت علی نمی رسید یعنی حضرت علی موجود نبود که بعد ها بخواهد به علی برسد

چرا حضرت علی در خانه نشست و فاطمه زهرا پشت در رفت ؟

فاطمه زهرا بود که علی را حفظ کرد . دیگر همه می دانید که وقتی ریختند در خانه این در همه ی کتاب های تاریخی آنها هم آمده . فاطمه زهرا دوید جلو . گاهی برخی سنی ها عنوان کرده اند که چرا حضرت علی در خانه نشست و فاطمه زهرا پشت در رفت ، فاطمه رفت جلوی در بلکه آنها  از دختر پیغمبر خجالت بکشند  ، ناموس پیغمبر است چرا این کار را کرد ؟ برای حفظ امامت ، حالا هم رسم است وقتی ماها را در آن مبارزات علیه طاغوت می گرفتند خانم هامون می دویدند جلو سر آن ساواکی ها داد و فریاد می زدند   خانم خود من که الان نزدیک چهل روز است فوت کرده است در ساواک قم یک دادو فریادی به پا کرد غوغایی کرد . برای اینکه خانم ها از یک نوع حفاظتی برخوردارند می دوند جلو برای حفاظت از مردشان . فاطمه زهرا طبق همین قانون عمل کرد. او دوید جلو بلکه آنها از ناموس پیغمبر اکرم خجالت بکشند متاسفانه خجالت نکشیدند . صدای عمر که بلند شد فاطمه زهرا صدا زد یا ابتاه یا رسول الله  ماذا لقينا بعدك من ابن الخطاب پس از تو چه کشیدیم از ابن خطاب . و وقتی علی را ریختند و دستگیر کردند و می بردند . باز فاطمه زهرا بود که کمربند علی را گرفته بود و رها نمی کرد . رها نمی کرد داشت تقریبا تحولی در مدینه ایجاد می شد که عمر دستور داد به قنفذ که زهرا را بزن ، انقدر با غلاف شمشیر به بازوی فاطمه زهرا سلام الله علیها زدند که دست او جدا شد حالا افتاد زمین شاید بیهوش شد ، به هوش که آمد فریاد زد علی را کجا بردند ، شنید که حضرت را به  مسجد بردند ، دوان دوان خودش را رساند مسجد فریاد زد خلّوا عن ابن عمی عموزاده ام علی را رها کنید ، آنجا در سخن اول نگفت خلیفه پیغمبر برای اینکه اول یک قدری مسئله را مسئله احساسی و خویشاوندی کند ، دست از او بردارید وگرنه نفرین می کنم که سلمان دوان دوان آمد و تقاضا کرد که نفرینی نشود و عذاب عمومی نازل نشود .

معظم له در ادامه تصریح کرد : اگر فاطمه نبود علی نمانده بود ، عجب عمر با برکتی یک عمر دو سه ماهه بعد از پیغمبر اکرم منشاء حفاظت امامت از علی تا مهدی سلام الله علیهم اجمعین است

بنابراین از نظر بعد اجتماعی هم خوب می فهمیم که حفاظت امامت به وسیله فاطمه زهرا شد . در حقیقت حفظ برنامه های اسلام که مهم آن مجری قانون است که امامت است همه را تا قیام قیامت فاطمه زهرا تضمین کرد . این مشخص است هدف از همه چیز الگویی می شود به نام حضرت زهرا سلام الله علیها

به هر حال امیدوار هستیم ما از زندگی حضرت فاطمه زهرا و آن مقاومتی که در مقابل دشمن کرد الگو بگیریم و اعمال خودمان را در آن مسیر قرار بدهیم . انشاء الله . امیدوارم که همگی موفق باشیم در مسیر رضای خدا و ارتباطمان را با اهل بیت مستحکم تر کنیم و حضرت زهرا سلام الله علیها را الگو بدانیم نه الگو فقط برای زنها بلکه برای همگان ، وقتی امام حسن عسکری سلام الله علیه می فرماید که ما امامان حجت بر خلق هستیم و فاطمه زهرا سلام الله علیها بر ما امامان حجت است بنابراین پیداست که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فقط حجت بر زنها نیست بلکه بر همه حجت است و در آخر عجیب کاری کرد که قبر من باید مخفی باشد ، با این کار در طول تاریخ مظلومیت علی علیه السلام و مقام امامت را به نمایش گذاشت و هنوز هم چون هدف انجام نشده است و قسمت اعظم مسلمین هنوز کسانی هستند که می گویند خلیفه همان ها هستند پس هنوز روشن نشده قضایا . و این مبارزه آخری بود که حضرت انجام داد و باقیست به بقای مخفی بودن قبر فاطمه زهرا سلام الله علیها 

پی نویس :

۱- سوره لقمان آیه ۲۰- خداوند آنچه را در آسمانها و زمین است مسخّر شما کرده

 ۲- سوره تکویر آیه ۲۲ ، إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ کَرِیمٍ (۱۹) ذِی قُوَّةٍ عِنْدَ ذِی الْعَرْشِ مَکِینٍ ﴿٢٠﴾ مُطاعٍ ثَمَّ أَمِینٍ ﴿٢١﴾ که این (قرآن) کلام فرستاده بزرگوارى است[= جبرئیل امین] ﴿١٩﴾ که صاحب قدرت است و نزد (خداوند) صاحب عرش، مقام والایى دارد! ﴿٢٠﴾ در آنجا فرمانروا و امین است! ﴿٢١﴾

۳- سوره انشقاق آیه ۶- اى انسان! تو با تلاش و رنج به سوى پروردگارت مى روى و او را ملاقات خواهى کرد.

۴-  سوره انعام آیه ۴۲- ما به سوى امّتهایى که پیش از تو بودند، (پیامبرانى) فرستادیم; (و هنگامى که با این پیامبران به مخالفت برخاستند،) آنها را با سختى و رنج مواجه ساختیم; شاید تسلیم گردند.

۵- سوره بقره آیه ۲۸۵ - آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَ الْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُوا سَمِعْنا وَ أَطَعْنا غُفْرانَکَ رَبَّنا وَ إِلَیْکَ الْمَصیرُ - پیامبر، به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده، ایمان آورده است; و همه مؤمنان (نیز)، به خدا و فرشتگانش و کتابهاى او و فرستادگانش، ایمان آورده اند; (و گفتند:) «ما در میان هیچ یک از پیامبران او، فرق نمى گذاریم (و به همه ایمان داریم)». و گفتند: «شنیدیم و اطاعت کردیم. پروردگارا! به آمرزشِ تو امیدواریم; و بازگشت (ما) به سوى توست.»

۶- سوره احقاف آیه ۱۵- تا زمانى که به نیرومندى و کمال خود بالغ گردد و به چهل سالگى برسد

۷- سوره حجر آیه ۲۸- وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍمَسْنُونٍ و (به خاطر بیاور) هنگامى را که پروردگارت به فرشتگان گفت: «من بشرى را از گل خشکیده اى که از گل بدبوى (تیره رنگى) گرفته شده، مى آفرینم.»

۸- سوره مریم آیه ۲۳ - قالَتْ یا لَیْتَنِی مِتُّ قَبْلَ هذا وَ کُنْتُ نَسْیاً مَنْسِیّاً - گفت: «اى کاش پیش از این مرده بودم، و کاملاً فراموش شده بودم!»

۹- سوره مریم آیه ۲۴ - قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیّاً - پروردگارت زیر پاى تو چشمه آبى (گوارا) قرار داده است.

۱۰- زیارت اربعین

 

 

 

 

   شنبه 17 فروردين 1392




فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما