صفحه نخست / اخبار

اولین نشست تخصصی ویژه طلاب حافظ کل قرآن در دارالقرآن علامه ‌طباطبایی(ره) قم با حضور آیةالله العظمی گرامی


اصل "عاقل و معقول"در فلسفه مورد پذیرش بسیاری از علماست؛ یعنی کسی که صاحب عقل است در بردارنده جهاد عقل نیز می‌باشد و کسی که عالم است بسان خود علم خواهد شد که این اصل فلسفی برای حفاظ قرآن نیز صدق می‌کند.



آیت‌الله العظمی گرامی:

اصل "عاقل و معقول"در فلسفه مورد پذیرش بسیاری از علماست

 

علامه مرد بسیار بزرگی بود که نمی توان به سادگی‌ ایشان را در کلام توصیف کرد؛ بسیاری از بزرگان هر هفته در بیت استاد حضور می‌یافتند و در برابر ایشان زانوی تلمذ می‌زدند.

 

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله گرامی، شب گذشته در اولین نشست تخصصی ویژه طلاب حافظ کل قرآن که در دارالقرآن علامه ‌طباطبایی(ره) قم برگزار شد با اشاره به اهمیت مسئله حفظ قرآن، گفت: حفظ قرآن از جمله سفارشات پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) به امت اسلام بود که در این زمینه احادیث و روایات فراوانی نقل شده است.

 

ایشان با اشاره به اینکه که روایات بسیار زیادی درباره حفظ قرآن وجود دارد که یکی از آنها قرار گرفتن و ممذوج شدن حافظ با صور ذهنی و ظاهری قرآن می‌باشد، ادامه داد: وقتی یک حافظ همچون عالمی، منابع علم را در ذهن خود جای داد با آن علم ممذوج می‌شود؛ در اینجاست که جایگاه تدبر و تفکر نمایان می‌‌شود .

 

آیت‌الله گرامی یادآور شد: اصل "عاقل و معقول"در فلسفه مورد پذیرش بسیاری از علماست؛ یعنی کسی که صاحب عقل است در بردارنده جهاد عقل نیز می‌باشد و کسی که عالم است بسان خود علم خواهد شد که این اصل فلسفی برای حفاظ قرآن نیز صدق می‌کند.

 

ایشان در ادامه، بیت علامه طباطبایی(ره) را یکی از پر برکت‌ترین مکان‌های ذکر کرد که در آن به قرآن کریم خدمت شده است، افزود: این بیت، جایگاه عالمان، حافظان، مفسران و علمای حوزه بود و از دیرباز مورد توجه علاقه‌مندان به فرهنگ قرآنی و ایمانی قرار داشت.

 

آیت الله گرامی تصریح کرد: در این منزل بارها خدمت علامه‌ طباطبایی(ره) شرفیاب شدم و از منبع پرفیض دانش ایشان بهره مند شدم؛ در این بیت بسیاری از بزرگان هر هفته حضور می‌یافتند و در برابر استاد زانوی تلمذ می‌زدند.

 

وی با بیان این که علامه مردی بسیار بزرگ بود که نمی توان به این سادگی‌ها ایشان را در کلام توصیف کرد، ابراز داشت: از جمله کارهایی که حضرت علامه به بنده امر کردند و در این منزل نیز انجام شد، ترجمه جلد دهم و قسمت‌هایی از جلد هشتم المیزان بود؛ همچنین ترجمه هدایة‌الحکمه را نیز در این منزل به امر ایشان انجام دادیم.

 

برپایه این گزارش، در این نشست، استاد شهریار پرهیزگار و حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمدی پرچوی پیرامون راهکارهای ارتقا سطح حفظ و قرائت، به بیان نظرات خود پرداختند.



------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


کد خبر :162951زمان مخابره : ۱۳۹۲/۲/۳  - ۱ : ۲۳

 

آیت الله گرامی:

حقیقت قرآن در قیامت تجلی می یابد خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم از علامه طباطبایی به عنوان شخصیتی بزرگ در جهان اسلام و تشیع یاد کرد و خدمات آن عالم فرزانه در عرصه های مختلف به ویژه تفسیر قرآن کریم را ماندگار خواند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدعلی گرامی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم دوشنبه شب در نخستین مجمع طلاب حافظ قرآن کریم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان این که ما در این بیت به صورت مکرر خدمت حضرت علامه می رسیدیم، تصریح کرد: خدمات ما به علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه در عرصه ترجمه چند جلد از المیزان و ترجمه بدایه الحکمه بوده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: گاهی در زمان ترجمه به برخی اشکالات که برخورد می کردیم ایشان خودشان کتاب ها را می آوردند و اشکالات را مرتفع می کردند.

وی در ادامه از علامه طباطبایی به عنوان شخصیتی بزرگ که توصیف ایشان بسیار سخت است، یاد کرد و خدمات قرآنی ایشان را ماندگار دانست.

آیت الله گرامی در بخش دیگری از سخنان خود حفظ قرآن را دارای اهمیت بسیار دانست و یادآورشد: اطلاق روایات مربوط به حفظ قرآن اختصاص به زمان خاصی ندارد و در همه زمان ها باید به حفظ قرآن اهتمام داشت.

آیت الله گرامی با تاکید بر این که شخص حافظ قرآن دارای جایگاه برجسته ای است و باید قدر خود را بداند، بیان داشت: بر اساس قاعده فلسفی «اتحاد عاقل و معقول» شخص حافظ قرآن با وجود ذهنی قرآن یکی می شود، البته حقیقت قرآن در قیامت تجلی می یابد و این دنیا نمی تواند محل جلوه قرآن باشد. /924/پ202/ج

/ پايان خبر /





   يکشنبه 15 ارديبهشت 1392




فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما