محضر مبارک مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله گرامی دام ظله العالی
سلام علیکم ؛ زمانی که مشتری به بانک وکالت می دهد تا بانک از درآمد حاصل از آن به وی سود بدهد ، بانک اعلام می کند برای سپردههایی که طولانی مدت هستند سود بیشتری نسبت به کوتاه مدت ها پرداخت می کند . و اگر سپردهگذار بلند مدت(مثلا 5 ساله) قبل از سررسید بخواهد حساب خود را ببندد (مثلا سر 3 سال)بانک سود کمتری را به وی پرداخت می کند و یا اگر سودهایی پرداخت شده باشد از حساب او کسر میکند ، آيا از نظر شرعی این کار صحيح است يا خیر؟ از خداوند دوام سلامتی و توفیقات شما را خواستارم .
بسمه تعالی
مثل اصل سود بانکی است و با وکالت مزبور وشرط مدت معین تصحیح می شود و اگر شک کنید که بانک طبق عقود عمل می کند یا نه حمل برصحت می شود و خلاصه اینکه شرعاً سود حاصله حلال است .
والسلام
----------------------
محضر مبارک مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله گرامی دام ظله العالی
سلام علیکم ؛ بانک به سپرده های قرضالحسنه هیچ سودی پرداخت نمی کند سود هایی که پرداخت میکند در قالب قرارداد وکالتی است که مشتری به بانک می دهد تا با سرمایه وی به همراه سرمایه خود بانک کار کرده و از سود حاصل پرداخت کند حال اگر سپرده گذاران بدون توجه به اینکه باید بانک را وکیل کنند، به نیت قرض پول خود را در حساب سرمایه گذاری به بانک بسپارند، سودهایی را که بانک به آنها پرداخت می کند چه حکمی دارد؟ از خداوند دوام سلامتی و توفیقات شما را خواستارم.
بسمه تعالی
اگر بانک به عنوان قرض می گیرد (که در دفترچه هم عنوان قرض الحسنه ذکرشده) وسپرده گذارهم به عنوان قرض می گذارد سود جایز نمی باشد ولی اگر به عنوان امانت و با اجازۀ تصرّف پول را بسپارد و شرط سود شود طبق عقود شرعی بلکه بدون شرط عقود و صرف شرط سود در برابر اجازه تصرّف حلال است .
والسلام
-------------------
محضر مبارک مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله گرامی دام ظله العالی
سلام علیکم ؛ در مواردی که مشتری پول خود را در بانک سرمایه گذاری میکند اگر از طرف بانک یا مشتری شرط دریافت تسهیلات هم شده باشد ، سود دریافتی و تسهیلاتی که پرداخت می شود چه حکمی دارد؟ سایه پرفیضتان مستدام باد.
بسمه تعالی
اگر سپردۀ قبلی شرط در وامِ بعدی می شود ربا و حرام است .
والسلام
-----------------
محضر مبارک مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله گرامی دام ظله العالی
سلام علیکم ؛ بانکها وکیل سپردهگذارن هستند تا سرمایههای آنها را در کارهای اقتصادی سود آور بکار بگیرند و سود حاصل را پس از کسر حقالوکاله بین سپردهگذارن تقسیم کنند ، با توجه به این آیا بانک ها میتوانند بخشی از همین سپردههای مردم را به مشتریان خود قرضالحسنه بدهند؟ سایه پرفیضتان مستدام باد
بسمه تعالی
در فرض فوق نمی تواند قرض بدهد .
والسلام
------------------
محضر مبارک مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله گرامی دام ظله العالی
سلام علیکم ؛ اگر بانک در موقع پرداخت تسهیلات قرض الحسنه شرط کند در مورد خاصی مصرف شود و مشتری از آن تخلف کند ، آیا بانک فقط اختیار فسخ قرارداد را دارد یا علاوه برآن ، قرض گیرنده مرتکب حرام هم شده است ؟ سایه پرفیضتان مستدام باد.
بسمه تعالی
معمولا شرط صرف در مورد خاص به عنوان یکی ازعقود مثل شرکت و مضاربه و ... انجام می شود ، پس صرف در موارد دیگر تخلف از اصل عمل است نه فقط تخلف از یک شرط ، بنابراین اگر از اول می خواهد در موارد دیگر صرف کند عقد باطل و تصرّف حرام است مگر در ضرورت ، نیت اصل قرض کند ، وربح آن را ببخشد ، یعنی به عنوان هدیه به بانک بدهد .
والسلام