صفحه نخست / اخبار

آیت الله گرامی در دیدار مدیرعامل و تحریریه ایلنا:

مصونیت خبرنگاری مثل مصونیت پارلمانی در متن قوانین گنجانده شود


اگر اخبار نباشد مقامات حکومت نمی توانند برنامه ریزی کنند/خبرگزاری خاصیتش خبر رسانی است و باید همواره برای آگاهی مردم گام برداشته و دردهای مردم را بیان کند.



ایلنا: یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، با تأکید بر این که باید مصونیت خبرنگاری مثل مصونیت پارلمانی در متن قوانین گنجانده شود، گفت: همانگونه که نمایندگان مجلس، مصونیت پارلمانی دارند، خبرنگاران نیز باید مصونیت خبرنگاری داشته باشند تا در راه انجام وظیفه خود دچار مشکل نشوند.


به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله محمدعلی گرامی در دیدار مدیرعامل، سردبیر و اعضای تحریریه خبرگزاری کار ایران (ایلنا) که به مناسبت یازدهمین سالگرد تأسیس این خبرگزاری در دفتر این مرجع تقلید در قم حاضر شده بودند، با اشاره به مشکلات رسانه های کشور مخصوصا در 8 سال گذشته، اظهار داشت: ما فکر می کردیم دردهای ما در 8 سال گذشته و ناراحتی از اوضاع مملکت یکطرفه است، اما حالا می بینیم که همه دردمند بودند.

وی افزود: خبرگزاری خاصیتش خبر رسانی است و باید همواره برای آگاهی مردم گام برداشته و دردهای مردم را بیان کند.

این مرجع تقلید با بیان این که باید امنیت خبرنگار در کارش در کشور ما مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: از نظر بنده مصونیت خبرنگاری باید محفوظ و به رسمیت شناخته شود؛ یعنی همانگونه که نمایندگان مجلس، مصونیت پارلمانی دارند، خبرنگاران نیز مصونیت خبرنگاری داشته باشند تا در راه انجام وظیفه خود دچار مشکل نشوند.

وی با اشاره به فشارهایی که بعضا به رسانه های کشور مخصوصا در 8 سال گذشته وارد شد، گفت: فشار به رسانه ها در راه انجام وظیفه شان، کار بدی است و ما آن را تأیید نمی کنیم؛ اما گاهی شاید شرایط خاصی باشد که ما نیز درد را می دانیم و اگر دشمنان آن را بفهمند، با قد برافراشته تری به ما حمله می کنند؛ در چنین شرایطی هرچه درد را تحمل کنیم بهتر است.

آیت الله گرامی با بیان این که باید به خبر و خبرنگار در جامعه ما اهمیت بیشتری داده شود، تأکید کرد: مقامات حکومتی باید روی اخبار برنامه ریزی کنند، چرا که وقتی خبر ندارند، نمی توانند برنامه ریزی کنند.

وی با بیان این که داشتن اخبار برای برنامه ریزی کردن، لازمه حکمرانی خوب است، گفت: اگر طبق اخبار برنامه ریزی نشود، دولت جدید هم هم مثل رئیس جمهور قبلی همین طور می گوید به فلان کس و فلان شخص بدهید و در نهایت کارش به این جا رسید که به هر کس از دوستانش نامه می داد که از ایران خودرو و سایپا ماشین بدهند؛ آن ها هم نامه را دور می انداختند؛ خزانه مملکت را هم خالی کرد با این که بیشتر از هر دوره دیگری پول داخل خزانه شد؛ پولی که به درد مردم نمی خورد را به عنوان یارانه به مردم داد و از آن طرف با دوبرابر بیشتر، به عنوان پول گاز و... پس گرفتند؛ خزانه را هم خالی کردند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که اتهام سیاه نمایی به رسانه ها در انعکاس اخبار، کار درستی نیست، گفت: امام خمینی(ره) در زمان شاه وقتی در بازجویی بود، در مقابل بازجوهایی که می گفتند شما نگویید دین در خطر است می گفتند "اگر ما نگوییم دین در خطر است، دین در خطر نیست؟" حالا سؤال این است که اگر ما نگوییم زغال سیاه است، واقعا سیاه نیست؟

وی با بیان این که اگر رسانه ای بر اساس اطلاعات دریافتی اش هشدار می دهد که فلان خطر برای جامعه در پیش است، خیانت نکرده بلکه خدمت به جامعه خود کرده است، گفت: باید مسئولین این اخبار را بدانند، و ما متأسفیم که برخی افراد معدود برخوردهای نامعقول با این امر می کنند.

آیت الله گرامی تصریح کرد: هر چیزی براندازی حساب نمی شود و هر کسی را نمی توان مفسد فی الارض دانست.

وی با اشاره منابع تاریخ شیعه، خاطرنشان کرد: پس از جنگ صفین، شخصی به نام "ابن کواب" در میان نماز امام علی(ع) حاضر شد و مدام می گفت علی کافر است؛ امام(ع) هم چند بار نماز خود را خواندند تا او ناسزاگویی هایش تمام شود؛ اما هیچ کتاب تاریخی ننوشته است که با "ابن کواب" برخورد شده باشد و به او بگویند به جرم این که نمازجماعت رئیس حکومت را بهم زدی و به او اتهام کفر دادی باید باتو برخورد شود. در حضور پیامبر اسلام(ص) نیز کسانی بلند می شدند و حرف هایشان را می زدند.

این مرجع تقلید تأکید کرد: مقامات حکومتی باید از کار شما خبرگزاری ها، اگر دقیق انجام شود، خیلی خوشحال باشند؛ تشکر و قدرشناسی کنند؛ و باید مصونیت خبرنگاری مثل مصونیت پارلمانی در متن قوانین گنجانده شود.

آیت الله گرامی در پایان تأکید کرد که خبرنگاران و اصحاب رسانه باید در کار خود استقامت داشته باشند.
خبرگزاري ايلنا

http://ilna.ir/news/news.cfm?id=149602    جمعه 9 اسفند 1392





فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما