1- خوردن و آشاميدن
مسئله 1652
- اگر روزه دار، عمدا چيزي بخورد يا بياشامد روزه او باطل مي شود، چه
خوردن و آشاميدن آن چيز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد مثل خاك و
يا برگ و شيره درختان، و چه كم باشد يا زياد، حتّي اگر مسواك را از دهان
بيرون آورد و دو باره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو برد روزه او باطل
مي شود.
مسئله 1653
- اگر موقعي كه مشغول غذا خوردن است بفهمد صبح شده، بايد لقمه را از دهان
بيرون آورد. و چنانچه عمدا فرو برد روزه اش باطل است و به دستوري كه بعدا
گفته خواهد شد كفّاره هم بر او واجب مي شود.
مسئله 1654 - اگر روزه دار، سهوا چيزي بخورد يا بياشامد، روزه اش باطل نمي شود.
مسئله 1655
- احتياط واجب آن است كه روزهدار از استعمال آمپول تقويتي كه به جاي غذا
بكار مي رود خودداري كند، ولي تزريق آمپولي كه عضو را بيحس مي كند اشكال
ندارد. و همينطور آمپولي كه بعنوان دارو براي بيمار بكار مي رود. پس اگر
روزهدار مريضي باشد كه روزه براي او ضرر ندارد ولي در روز به آمپول دوا
نياز دارد و ناچار است آمپول را بزند پس از زدن آمپول ميتواند روزه آن روز
را بگيرد و بنابر احتياط مستحبّ قضاي آن را هم بگيرد.
مسئله 1656 - اگر روزه دار، چيزي را كه لاي دندان مانده است عمدا فرو ببرد، روزهاش باطل مي شود.
مسئله 1657
- كسي كه ميخواهد روزه بگيرد واجب نيست پيش از اذان، دندانهايش را خلال
كند، ولي اگر بداند غذايي كه لاي دندان مانده حتما در روز فرو ميرود
چنانچه خلال نكند و چيزي از آن فرو رود، روزهاش باطل ميشود، بلكه اگر فرو
هم نرود بنابر احتياط قضاي آن روز را بگيرد، اگر مي داند كه حتما فرو
ميرود و روزه اش را باطل مي كند.
مسئله 1658 - فرو بردن آب دهان، اگر چه به واسطه تصور كردن ترشي و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمي كند.
مسئله 1659
- فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا به فضاي دهان نرسيده اشكال ندارد، ولي اگر
داخل فضاي دهان شود احتياط واجب آن است كه آن را فرو نبرد.
مسئله 1660
- اگر روزه دار به قدري تشنه شود كه بترسد از تشنگي بميرد يا ضرر غير قابل
تحمل به او برسد، واجب است به اندازهاي كه از مردن نجات پيدا كند آب
بياشامد ولي باحتياط واجب روزه او باطل ميشود و اگر ماه رمضان باشد، بايد
در بقيّه روز از بجا آوردن كاري كه روزه را باطل مي كند خودداري نمايد و
قضاي آن را هم بگيرد.
مسئله 1661
- جويدن غذا براي اينكه بدهان بچّه يا پرنده بگذارد، و همينطور چشيدن غذا و
مانند اينها كه معمولا به حلق نميرسد، اگر چه اتفاقا به حلق برسد روزه را
باطل نميكند. ولي اگر انسان از اوّل بداند كه ميرسد، چنانچه فرو رود
روزهاش باطل ميشود و بايد قضاي آن را بگيرد و كفّاره هم بر او واجب است
بلكه اگر فرو نرود نيز آن روز را روزه بگيرد و بنابر احتياط واجب قضاي آن
را هم بگيرد.
مسئله 1662
- انسان نمي تواند براي ضعف، روزه را بخورد، ولي اگر ضعف او به قدري است
كه معمولا نمي شود آن را تحمل كرد، خوردن روزه اشكال ندارد. ولي قضاي آن
روز در صورت امكان و قدرت بعدي واجب است.