قي كردن
مسئله 1724
- هرگاه روزه دار، عمدا قي كند - اگر چه به واسطه مرض و مانند آن ناچار
باشد - روزه اش باطل مي شود. ولي اگر سهوا يا بي اختيار قي كند اشكال
ندارد.
مسئله 1725
- اگر در شب چيزي بخورد كه مي داند به واسطه خوردن آن، در روز بي اختيار
قي مي كند، احتياط واجب آن است كه روزه آن روز را قضا نمايد.
مسئله 1726 - اگر روزه دار بتواند از قي كردن خودداري كند چنانچه براي او ضرر و مشقّت نداشته باشد، بايد خودداري نمايد.
مسئله 1727
- اگر در ماه رمضان يا نذر معيّن، مگس و مانند آن بي اختيار در گلوي
روزه دار برود چنانچه بدون حرج بيرون انداختن آن ممكن باشد بايد آن را
بيرون آورد و روزه او باطل نمي شود، و اگر بداند كه به واسطه بيرون آوردن
آن قي مي كند چون خوردن آن حرام است باز هم اگر حرجي نيست بايد بيرون
بياورد و بنابراحتياط واجب روزه را تمام و بعدا هم قضا كند ولي اگر به حدّي
پائين رفته كه خورده شده حساب شود از نظر روزه لازم نيست بيرون آورد و
روزه او صحيح است. چنانكه اگر ديگر امكان بيرون انداختن آن نباشد روزه او
صحيح است.
مسئله 1728
- اگر سهوا چيزي را فرو ببرد ولي بحدي نرسيده باشد كه عرفا آنرا خورده شده
حساب كنند و يادش بيايد كه روزه است و بيرون آوردن آن بوسيله سرفه و مانند
آن ممكن باشد بايد آن را بيرون آورد و روزه او صحيح است.
مسئله 1729
- اگر يقين داشته باشد كه به واسطه آروغ زدن، چيزي از گلو بيرون مي آيد كه
قي كردن حساب شود بنابراحتياط واجب نبايد عمدا و بدون ضرورت آروغ بزند.
ولي اگر يقين نداشته باشد اشكال ندارد.
مسئله 1730 - اگر آروغ بزند و بدون اختيار چيزي در گلو يا دهانش بيايد، بايد آن را بيرون بريزد، و اگر بي اختيار فرو رود روزه اش صحيح است.
مسئله 1731
- اگر انسان عمدا و از روي اختيار كاري كه روزه را باطل ميكند انجام دهد
روزه او باطل مي شود و چنانچه از روي عمد نباشد اشكال ندارد.
ولي جنب اگر بخوابد و به تفصيلي كه در مسئله 1709 گفته شد تا اذان صبح غسل نكند روزه او باطل است.
مسئله 1732
- اگر روزه دار، سهوا يكي از كارهايي كه روزه را باطل مي كند انجام دهد و
به خيال اينكه روزه اش باطل شده، عمدا دو باره يكي از آنها را بجا آورد،
روزه او باطل مي شود.
مسئله 1733
- اگر چيزي به زور در گلوي روزه دار بريزند، يا سر او را به زور در آب فرو
برند روزه او باطل نمي شود. ولي اگر مجبورش كنند كه روزه خود را باطل كند،
مثلا به او بگويند اگر غذا نخوري ضرر مالي يا جاني به تو مي زنيم و خودش
براي جلوگيري از ضرر، چيزي بخورد روزه او باطل مي شود.
مسئله 1734
- روزه دار نبايد جايي برود كه مي داند يا اطمينان دارد چيزي در گلويش
ميريزند يا مجبورش مي كنند كه خودش روزه خود را باطل كند. اما اگر قصد
رفتن كند و نرود، يا بعد از رفتن، چيزي بخوردش ندهند روزه او صحيح است. مگر
اينكه هنگام قصد رفتن توجه داشته باشد كه قصد رفتن به منزله قصد ابطال
روزه است چون مي داند كه وقتي برود روزه اش را باطل مي كنند و چنانچه از
روي ناچاري كاري كه روزه را باطل مي كند در آنجا انجام دهد روزه او باطل
مي شود، ولي اگر چيزي در گلويش بريزند باطل شدن روزه او محلّ اشكال است.
مگر اينكه هنگام رفتن بداند كه چيزي بخوردش مي دهند و اين موجب بطلان
روزه اش مي شود.