بسم الله الرّحمن الرّحیم
محضر مبارک مرجع تقلید گران قدر و عظیم الشان شیعیان ، حضرت
آیت الله العظمی گرامی دامت برکاته
سلام علیکم ؛
مشاهده می شود ، برخی از افراد تحت عنوان شیعه ، به برخی از
همسران رسول خدا نسبت های ناروای اخلاقی داده ، کتاب و سخنرانی هایی نیز در این
باره ارائه می کنند . فارغ از اینکه این عمل موجب ناراحتی اهل سنت و تخریب همبستگی
امت مسلمان می گردد ، آیا در عالم واقع ، نسبت دادن چنین عملی به ازواج پیامبر
گرامی اسلام ، صحیح است ؟ با تشکر .
جواب :
بسمه تعالی
1- همه شیعیان
نسبت به همه همسران پیامبر (صلّی الله علیه و آله) کمال ارادت را دارند ، لیکن در خصوص عائشه حرفهایی است که
دل هر دردمندی را ناراحت می کند ، دقت در تفسیر سوره تحریم کنید خیلی مطالب کشف می
شود ، مخالفت با طواف نعش امام حسن مجتبی (علیه السلام) به قبر پیامبر اکرم (صلی
الله علیه و آله و سلم) ، و دستور تیراندازی ، محوریت در جنگ ناکثین همراه با طلحه و ... ، مخالفت با نام حضرت
خدیجه (سلام االله علیها) حتی درحضور پیامبر (صلّی الله علیه و آله). خداوند در
سوره تحریم او وحفصه را تهدید به طلاق هم نمود.
2- با همه این ها پیامبر
(صلّی الله علیه و آله) او را طلاق نداده و حضرت علی (علیه السلام) هم با این که
به حکم اطلاق آیه مباهله می توانست او را طلاق بدهد ، طلاق نداد و بنابراین مادام
که طلاق داده نشده حکم مادر برای مؤمنین را دارد و هتک حرمت او جایز نیست .
3 – اهل بیت (علیهم السلام) و به ویژه شخص حضرت علی (علیه
السلام) در برخورد با عائشه خیلی تحمل کردند و حضرت علی (علیه السلام) پس از جنگ
جمل او را با احترام به مدینه برگرداند .
والسّلام
________________________________________________
بالعربی
الی سماحة زعیم الدینی آیة الله العظمی الشیخ محمد علی الگرامی
القمی دامت برکاته
السلام علیکم ؛
ان بعض الاشخاص بعنوان الشیعه ینسبون الی بعض ازواج رسول
الله تهما غیر اخلاقیه و یقدمون محاضرات و کتبا حول هذا الموضوع .بغض النظر عما
اذا کانت هذا العمل ربمایتسبب الانزعاج فی اخواننا السنة و تدمیر الاخوة بین الامة
الاسلامیة . هل صحیح أن ینسب فی عالم الواقع ، مثل هذا الفعل الی ازواج نبی
الاسلام ؟ شکراً
الجواب :
بسمه تعالی
1- جمیع الشیعه یحترمون
بالنسبة الی جمیع ازواج النبی «صلی الله علیه وآله وسلم» و لکن بالنسبة الی خصوص عایشه
ضبط التاریخ مطالب مزعجة توجب غلق کل فرد ، و ان دققتم النظر فی تفسیر سورة
التحریم ینکشف لکم مطالب مزعجة ، محوریتها فی حرب جمل ضد مقام ولایة الوصیّ علیه
السلام من مسائل مهمه لایمکن التغفل منها .
2- مع ان القران الکریم هدّدها و کذا حفصه بالطلاق و مع ان علیّاً علیه
السلام بحکم آیة سورة الاحزاب و آیة التطهیر کان یمکنه طلاق عایشه من عنوان زوجیة
النبی ص ، لم یطلقها و مادام له یقع الطلاق فهی امّ المؤمنین و ان اخطأت کثیراً ،
و لا یجوز هتکها لاحد .
3- اهل البیت علیهم السلام تحملوا شدیداً فی قبال عایشه و
بالخصوص شخص الامام علی علیه السلام حتی انّه (ع) ارسلها بعد حرب جمل باحترام خاص
الی المدینة المنورة .
والسّلام