صفحه نخست / پرسش و پاسخ

سؤال و جواب پیرامون عائشه






بسم  الله الرّحمن الرّحیم

محضر مبارک مرجع تقلید گران قدر و عظیم الشان شیعیان ، حضرت آیت الله العظمی گرامی دامت برکاته

سلام علیکم ؛

مشاهده می شود ، برخی از افراد تحت عنوان شیعه ، به برخی از همسران رسول خدا نسبت های ناروای اخلاقی داده ، کتاب و سخنرانی هایی نیز در این باره ارائه می کنند . فارغ از اینکه این عمل موجب ناراحتی اهل سنت و تخریب همبستگی امت مسلمان می گردد ، آیا در عالم واقع ، نسبت دادن چنین عملی به ازواج پیامبر گرامی اسلام ، صحیح است ؟ با تشکر .

 

جواب :

بسمه تعالی

  1- همه شیعیان نسبت به همه همسران پیامبر (صلّی الله علیه و آله) کمال ارادت  را دارند ، لیکن در خصوص عائشه حرفهایی است که دل هر دردمندی را ناراحت می کند ، دقت در تفسیر سوره تحریم کنید خیلی مطالب کشف می شود ، مخالفت با طواف نعش امام حسن مجتبی (علیه السلام) به قبر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ، و دستور تیراندازی ، محوریت در جنگ ناکثین  همراه با طلحه و ... ، مخالفت با نام حضرت خدیجه (سلام االله علیها) حتی درحضور پیامبر (صلّی الله علیه و آله). خداوند در سوره تحریم او وحفصه را تهدید به طلاق هم نمود.

2- با همه این ها پیامبر (صلّی الله علیه و آله) او را طلاق نداده و حضرت علی (علیه السلام) هم با این که به حکم اطلاق آیه مباهله می توانست او را طلاق بدهد ، طلاق نداد و بنابراین مادام که طلاق داده نشده حکم مادر برای مؤمنین را دارد و هتک حرمت او جایز نیست .

3 – اهل بیت (علیهم السلام) و به ویژه شخص حضرت علی (علیه السلام) در برخورد با عائشه خیلی تحمل کردند و حضرت علی (علیه السلام) پس از جنگ جمل او را با احترام به مدینه برگرداند .

والسّلام

 

 

________________________________________________

بالعربی


الی سماحة زعیم الدینی آیة الله العظمی الشیخ محمد علی الگرامی القمی دامت برکاته

السلام علیکم ؛

ان بعض الاشخاص بعنوان الشیعه ینسبون الی بعض ازواج رسول الله تهما غیر اخلاقیه و یقدمون محاضرات و کتبا حول هذا الموضوع .بغض النظر عما اذا کانت هذا العمل ربمایتسبب الانزعاج فی اخواننا السنة و تدمیر الاخوة بین الامة الاسلامیة . هل صحیح أن ینسب فی عالم الواقع ، مثل هذا الفعل الی ازواج نبی الاسلام ؟ شکراً

الجواب :

بسمه تعالی

 1- جمیع الشیعه یحترمون بالنسبة الی جمیع ازواج النبی «صلی الله علیه وآله وسلم» و لکن بالنسبة الی خصوص عایشه ضبط التاریخ مطالب مزعجة توجب غلق کل فرد ، و ان دققتم النظر فی تفسیر سورة التحریم ینکشف لکم مطالب مزعجة ، محوریتها فی حرب جمل ضد مقام ولایة الوصیّ علیه السلام من مسائل مهمه لایمکن التغفل منها .

2- مع ان القران الکریم  هدّدها و کذا حفصه بالطلاق و مع ان علیّاً علیه السلام بحکم آیة سورة الاحزاب و آیة التطهیر کان یمکنه طلاق عایشه من عنوان زوجیة النبی ص ، لم یطلقها و مادام له یقع الطلاق فهی امّ المؤمنین و ان اخطأت کثیراً ، و لا یجوز هتکها لاحد .

3- اهل البیت علیهم السلام تحملوا شدیداً فی قبال عایشه و بالخصوص شخص الامام علی علیه السلام حتی انّه (ع) ارسلها بعد حرب جمل باحترام خاص الی المدینة المنورة .

 والسّلام





   یک‌شنبه 25 فروردین 1398




فرم دریافت نظرات

جهت استفتاء با شماره تلفن 02537740913 یک ساعت به ظهر یا مغرب به افق تهران تماس حاصل فرمایید.

istifta atsign ayat-gerami.ir |  info atsign ayat-gerami.ir | ارتباط با ما